top of page

UČITELSTVÍ PRO 21. STOLETÍ

Nahoru

Zajímá vás studium učitelství?

U nás jste na dobré adrese!

Vzdělávání učitelů se věnujeme od samého počátku!

Jsme přesvědčeni o tom, že učitelství je náročná a zodpovědná profese, jeho studium proto patří na univerzitu.

Přesvědčte se sami o kvalitě našich studijních programů!

Věděli jste, že...

Vysokoškolské vzdělávání učitelů všech stupňů a druhů škol bylo u nás uzákoněno dekretem prezidenta republiky ze dne 27. října 1945? V návaznosti na tento dekret Prozatímní Národní shromáždění vydalo zákon, kterým byly zřízeny pedagogické fakulty a v místech univerzit se staly jejich součástí. Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého se věnujeme vzdělávání učitelů už od roku 1946!

Učitel21

Za desítky let naší kontinuální péče o vzdělávání učitelů jsme získali mnoho zkušeností. Realizovali jsme nespočet praxí, odučili nepočítaně přednášek a seminářů, vychovali tisíce absolventů. Přímo v pedagogickém terénu jsme realizovali stovky výzkumů, vzniklo u nás množství metodik, učebnic a odborných prací, z nichž čerpají generace pedagogů. Přestože nemají pedagogické fakulty na růžích ustláno, neustále se snažíme růst ke kvalitě, inovujeme své studijní plány i metody výuky. Naše příprava učitelů staví na tom nejlepším z trendů praxe, z výzkumů a teorie. Aktuální inovace a naše pojetí jsme shrnuli pod hlavičku koncepce Učitel21. 

Naše studijní programy, prezentace kateder a ústavů, příběhy studujících & mnohem víc...

Navštivte uchazečský web Studuj PdF!

Co by měl vlastně dobrý učitel znát a umět? Jakými znalostmi a dovednostmi by měl být vybaven?

Co dělá učitele dobrým učitelem?

Co potřebuje, aby obstál v současném světě? Aby dokázal své žáky dostatečně zaujmout a rozvíjet jejich potenciál? Aby je vedl k porozumění světu kolem i jim samotným?
 
Pokusili jsme se o odpověď na tyto otázky a začali jsme v přípravě učitelů akcentovat 15 základních dovedností a schopností, které považujeme za klíčové.

Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A
Cream and Gold Freestyle Art Greetings A

JAK TYTO KOMPETENCE ROZVÍJÍME U BUDOUCÍCH UČITELŮ?

AKTUÁLNĚ...

Zapojili jsme se do reformy pregraduální přípravy učitelů!

MŠMT spolu s fakultami připravujícími učitele spustilo ambiciózní reformu pregraduální přípravy učitelů. Jedním z cílů je pěstovat kulturu kontinuálního zvyšování kvality postavené na společné vizi, úzké propojení fakult s praxí, rozvoj inovací přípravy učitelů a jejich podpora, větší otevřenost systému, zvýšení atraktivity studia pro kvalitní uchazeče nebo rozvoj oborových didaktik.

A co je v rámci reformy nového?

 

Aktivně jsme spolupracovali na vytvoření kompetenčního rámce absolventa učitelství a chystáme evaluační nástroje pro získávání formativní zpětné vazby od absolventů. Uspořádali jsme několik pracovních skupin o zavádění kompetenčního rámce do praxe. Účastníme se jednání o pojetí praxí, diskutujeme o konkrétních bodech reformy. Naši oboroví didaktici a didaktičky se pravidelně scházejí, pořádáme kulaté stoly s lidmi z praxe.

 

Chystáme konference a projekty, jež podpoří další změny a inovace. Debatujeme, sdílíme příklady dobré praxe. A co by se mělo v přípravě učitelů změnit podle vás?

Správné slidery na web PdF 1500 X 500 (43).png
kompetencni ramec debata KPV.png

JAK SE NÁM DAŘÍ KONCEPT UČITEL21 UVÁDĚT DO PRAXE? PŘEČTĚTE SI VÍC O TOM, JAK PROMĚŇUJEME UČITELSKOU PŘÍPRAVU...

PŘEČTĚTE SI VÍC O GENEZI NAŠEHO POJETÍ UČITELSTVÍ...

UČITEL BY MĚL BÝT LIDSKÝ

Učitel nebo učitelka by toho měli hodně znát o svém aprobačním oboru a o pedagogice, psychologii a didaktice. Nic z toho ale nebude fungovat, když mu bude chybět to základní: láska k dětem a pozitivní přístup k žákům a žákyním ve třídě. Lidskost má mnoho podob: laskavé chování, porozumění pro druhého, ochota pomáhat, kde je třeba, nebo odhodlání dát ze sebe to nejlepší pro druhé. 

Pomáháme

UČITEL BY MĚL BÝT DIGITÁLNĚ GRAMOTNÝ
A VYUŽÍVAT DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE VE VÝUCE

Bez znalosti digitálních nástrojů dnes nelze obstát. Jen aktivní uživatelská zkušenost a reflexe současných možností včetně umělé inteligence jsou předpokladem uváženého a funkčního využívání digitálních nástrojů a obsahů. Současnost ukazuje, že digitální technologie jsou výrazným zdrojem inovací a mění vzdělávání. Za jakých okolností je jejich využití funkční? Které nástroje, obsahy nebo platformy lze doporučit? A jaké upřednostňují odborníci a učitelé z praxe?

Digitální

Pro pedagogy je důležité mít okolo sebe síť podporujících přátel. Je důležité někam patřit. Mezi "své" lidi, kteří nabízejí inspiraci a sdílejí své zkušenosti.

 

Proto budujeme tento komunitní prostor pro všechny, kterým záleží na žácích, škole a učitelství. Pro všechny, kteří chtějí měnit svět vzdělávání.

Petra Šobáňová, hlavní redaktorka portálu Učitel21

Tipy do výuky

UČITEL BY MĚL ŽÁKY NADCHNOUT, VYVOLAT V NICH ZÁJEM

Zaujmout dnešní děti a mládež? Občas se to ale zdá těžké nebo skoro nemožné. Přesto se o to musíme snažit, protože škola nesmí být nuda! Pro případ, že by vám došly nápady, na našem portále najdete desítky a stovky tipů do praxe, ať už jde o metody, nebo o konkrétní materiály do výuky. Mohou vás inspirovat k vlastnímu řešení nebo je bez dalšího použijte, když zrovna potřebujete. Snad vám pomohou najít pevnou půdu pod nohama!

UČITEL BY MĚL PŘEMÝŠLET O CÍLI A SMYSLU VZDĚLÁVÁNÍ

Všechno, co ve škole děláme, má okamžitý i dlouhodobý dopad na žáky a žákyně, ale i na rodiče, komunitu a celou společnost. Proto bychom měli přemýšlet o svém konání a reflektovat nejen konkrétní hodiny, ale celé své působení. Dobrý učitel nebo učitelka dokáže žákům odpovědět na jejich všetečnou otázku "A k čemu mi to bude dobré?". A taky dokáže vystoupit z hranic svého oboru a vnímá celospolečenské dění. Co potřebují naši žáci a žákyně právě teď? Jak jim škola pomáhá v jejich současném životě? Jak je ovlivní v budoucnu? Kam jako společnost kráčíme a jak mohu pomoci budovat soudržnou, zdravou společnost?

České školství
Přehled o oboru

UČITEL BY MĚL MÍT PŘEHLED O SVÉM OBORU

Svět vzdělávání se neustále dynamicky mění. Nové poznatky vznikají v každém oboru tak rychle a v takovém množství, jako tomu nikdy v minulosti nebylo. Informace zajímavé pro pedagogický terén vznikají v psychologii, pedagogice, informatice, teorii práce s informačními zdroji, sociologii, kulturní antropologii a v mnoha dalších oborech. Ve vzdělávání neustále vznikají nové trendy a teoretické školy i proudy praxe a metodiky. Ano, je to čím dál náročnější, ale není jiné cesty. Učitelé a učitelky musejí mít přehled!

SVĚT OKOLO

UČITEL BY MĚL ŽÁKY VÉST K POROZUMĚNÍ SVĚTU KOLEM I SOBĚ SAMÉMU... K TOMU POTŘEBUJE ŠIRŠÍ ROZHLED O SVĚTĚ 

Svět, to jsou lidé, společnost, kultury, ale i příroda a globální vztahy a skutečnosti. Neměli bychom chodit s klapkami na očích, ale snažit se vnímat svět v souvislostech. Svět lidí a přírody není jednobarevný a na složité otázky neexistují jednoduché odpovědi. Poznávejme do hloubky sami sebe, své žáky a žákyně a také svět!

UČITEL BY MĚL BÝT VNÍMAVÝ VŮČI POTŘEBÁM ŽÁKA

Každý žák je originál a doslova každý má jiné potřeby. Někomu stačí povzbuzení, někteří žáci však potřebují k úspěchu zvláštní podporu a správný učitel by to s nimi neměl nikdy vzdát. Vždyť každý malý úspěch ve škole může dětem dodat sebedůvěru a pomoci jim vykročit do velkého světa s odvahou.

Vnímavost | SVP

Chci studovat, chci učit,
chci měnit svět.

UČITEL BY MĚL BÝT NÁROČNÝ NA SEBE I ŽÁKY, MĚL BY REFLEKTOVAT SVÉ PŮSOBENÍ

Stačí mi, že mám diplom a jistou práci ve škole? Vystačím si několik let s těmi stejnými přípravami? Nebo se ptám neustále sám sebe, co dnešní den ve škole přinesl mně a mým žákům? Co bych mohl*a dělat lépe? Kde najít odpovědi na otázky? Jak zlepšovat svou práci se třídou a její dynamikou a vztahy? Jak utvářet bezpečnější prostředí a jak redukovat stres nebo nudu? Jak žáky týmovat a jak je vést s vlastnímu hodnocení? Je toho mnoho, co utváří zdánlivě jednoduchou věc, jíž je vyučovací hodina. Buďme na sebe nároční a reflektujme, co děláme!

NÁROČNOST

UČITEL BY SE MĚL DÁL OSOBNOSTNĚ I PROFESNĚ ROZVÍJET

Jak by si vůbec mohl někdo myslet, že diplom z fakulty stačí? Je toho tolik, co je třeba dál objevovat! Každý dobrý učitel nebo učitelka ví, že učitelství je cesta. A na ní je krásné to, že můžeme potkávat inspirativní lidi a předávat si své zkušenosti. K učitelské profesi patří celoživotní snaha poznávat a hledat — třeba během profesních a vzdělávacích akcí. Během nich se rozvíjíme, nacházíme přátele a taky nabíjíme baterky!

cžv
KREATIVITA

UČITEL BY MĚL BÝT KREATIVNÍ, UMĚT KOMUNIKOVAT A IMPROVIZOVAT

Není mnoho profesí, v nichž je kreativita tolik důležitá, jako je právě učitelství. Žádný návod nebo kuchařka tady nefunguje stoprocentně. Každý kolektiv i každé dítě jsou jedinečnými a mohou být pro nás výzvou. Musíme si umět poradit, hledat nové řešení, někdy nezvyklé, originální, na míru — ale hlavně rychle, tady a teď, protože tuhle hodinu nebo situaci už nevrátíme zpět. Musíme umět komunikovat s různými cílovými skupinami — samozřejmě různě a vždy jinak podle toho, v jaké situaci se ocitáme. Někdy je to velká improvizace, protože sebelepší příprava nemůže pokrýt všechno. Učitelství je zkrátka dobrodružství!

UČITEL BY MĚL UPEVŇOVAT A ROZVÍJET SOCIÁLNÍ VAZBY MEZI ŽÁKY, MĚL BY VYTVÁŘET OTEVŘENOU A TVŮRČÍ ATMOSFÉRU

To, co si ze školy pamatujeme, mnohdy nejsou ani tak poznatky, jako spíše vztahy, atmosféra, sociální klima. Byl jsem ostatními přijímán? Měl jsem ve škole kamarády? Věřila mi paní učitelka a povzbuzovala mě? Rozuměl jsem tomu, co se v hodině děje a jak mě bude pan učitel hodnotit? Zažíval jsem spravedlnost a rozuměl jsem pravidlům? Když jsem udělal chybu, cítil jsem se ponížený, nebo to nevadilo? Uměli jsme ve třídě řešit problémy a konflikty? Nebáli jsme se někoho ze spolužáků? Neubližovali jsme slabším? Tohle všechno a ještě víc také patří k učitelství. A dobrý učitel nebo učitelka nezapomíná na to, že je jeho úkolem upevňovat a rozvíjet přátelské vztahy mezi dětmi a že sociální klima ve třídě a bezpečí jsou nejvíc!

sociální klima
bottom of page