top of page

Zubní abeceda: Jak aktivizační metody pomáhají ve výuce o zdraví

Obrázek autora: Učitel21Učitel21

Jak může školní výuka přispět k lepší ústní hygieně dětí? Diplomová práce Marie Šidlové, jedné z laureátek Ceny děkana PdF UP za akademický rok 2023/2024, ukazuje, že aktivizační metody mají v prevenci zásadní roli. V dnešním rozhovoru jsme se ptali nejen na její inspiraci, ale i na to, jaké praktické přínosy může mít její výzkum pro pedagogy a žáky.


Prevence začíná už ve škole

 

Prevence je vždy lepší než léčba – to platí i pro zubní zdraví. Přestože se v České republice dlouhodobě řeší problém vysokého výskytu zubního kazu, osvěta v oblasti ústní hygieny často končí u nejmenších dětí. Oceněná práce Marie Šidlové přináší inovativní přístup k tomuto tématu a ukazuje, jak lze pomocí aktivizačních metod zvýšit povědomí starších žáků o důležitosti péče o zuby.

 

„Aktivizační metody umožňují žákům aktivně se zapojit, objevovat, zkoumat a učit se s využitím více smyslů. Díky tomu si poznatky lépe pamatují a rozvíjejí samostatné myšlení,“ vysvětluje autorka. Její výzkum ukázal, že tradiční výuka, kdy si žáci pouze pasivně zapisují informace, často nestačí k tomu, aby si vytvořili dlouhodobé návyky. Aktivní zapojení do výuky, ať už prostřednictvím her, diskusí nebo praktických úkolů, výrazně přispívá k lepšímu pochopení a zapamatování si klíčových informací.

 

Osobní zkušenost jako motivace

 

K tématu přivedla autorku osobní zkušenost. „V dětství jsem neměla dostatek informací o správné ústní hygieně, což vedlo k vážným problémům se zuby. Tyto potíže řeším dodnes a jsou nejen bolestivé, ale i finančně náročné. Uvědomuji si proto, jak zásadní je prevence," říká. Právě tato zkušenost ji motivovala k tomu, aby vytvořila komplexní program zaměřený na starší školní věk.

 

„Systém prevence v oblasti ústní hygieny v České republice není dostatečně propracovaný a většinou se zaměřuje na mateřské školy a žáky 1. stupně ZŠ. Proto jsem se rozhodla vytvořit výukový blok, který poskytne důležité informace i dětem staršího školního věku,“ dodává Marie Šidlová. Program propojuje teoretické znalosti s praktickými aktivitami, což zvyšuje jeho efektivitu a atraktivitu pro žáky.

 

Zubní abeceda: Inovativní metoda výuky

 

Jádrem oceněné diplomové práce je metodika s názvem „Zubní abeceda“, která využívá aktivizační metody k výuce o ústní hygieně. „Věřím, že program ‚Zubní abeceda‘ by mohl sloužit jako efektivní prevence na základních školách. Děti se nejen naučí správné techniky ústní hygieny, ale zároveň si osvojí návyky, které mohou mít dlouhodobý vliv na jejich zdraví,“ vysvětluje autorka.

 

Systém prevence v oblasti ústní hygieny v České republice není dostatečně propracovaný a většinou se zaměřuje na mateřské školy a žáky 1. stupně ZŠ. Proto jsem se rozhodla vytvořit výukový blok, který poskytne důležité informace i dětem staršího školního věku.

Metodika byla testována na žácích 2. stupně základní školy a ukázalo se, že hravý a interaktivní přístup vede k lepším výsledkům než klasická výuka. Žáci se aktivně zapojovali, diskutovali o různých otázkách týkajících se ústního zdraví a byli schopni lépe porozumět důsledkům nesprávné péče o zuby.



Mezi klíčové otázky, které se v programu řeší, patří například dilema, zda je lepší čistit si zuby před snídaní, nebo až po ní. „Žáci často přijímají informace bez hlubšího porozumění. Aktivizační metody je vedou k tomu, aby se sami ptali, zkoumali a docházeli k vlastním závěrům,“ dodává Šidlová.

 

Ocenění a vzkaz studentům

 

Diplomová práce získala uznání nejen od oponentky, ale také od komise při obhajobě, která ji doporučila k udělení Ceny děkana. „Na Cenu děkana mě navrhla má oponentka a komise při obhajobě. Jsem za to nesmírně vděčná,“ říká autorka.

 

Autorka zároveň motivuje i ostatní studenty, aby se nevzdávali. „První studium se mi bohužel po čtyřech letech nepovedlo, a tak jsem následně musela v novém studiu platit za každý semestr nemalé částky. Kdybych to však vzdala, tento rozhovor bych nikdy nevedla,“ sdílí svou osobní zkušenost.

 

Oceněná diplomová práce Aktivizační metody ve výchově ke zdraví s akcentem na problematiku ústní hygieny je nejen důkazem akademického úspěchu, ale především ukazuje, že kvalitní vzdělávání a prevence mohou mít dlouhodobý pozitivní dopad na zdraví celé společnosti.

 

Text: redakce U21

Foto: archiv Marie Šidlové

Comments


bottom of page