Radek Novotný, student sociální pedagogiky na naší fakultě, se během desetidenní praxe v nemocnici osobně přesvědčil o tom, jak důležitá (ale zároveň náročná) je role sociálního pracovníka v poskytování komplexní péče o pacienty. Více o Radkově zkušenosti s praxí zdravotně sociálního pracovníka si můžete přečíst v jeho článku!
Studium na vysoké škole vyžaduje splnění odborných stáží nebo praxe. V prvním semestru navazujícího magisterského oboru sociální pedagogiky studenti absolvují praxi v zařízeních pro seniory, zatímco v druhém semestru pokračují v praxi ve zdravotnickém zařízení. Právě v tomto prostředí se často objevují sociální problémy, které vyžadují práci sociálního pracovníka. Sociální pedagog zde má možnost poznat příčiny problémů, se kterými pak může ve své profesi pomáhat.
Cílem praxe je získat přehled o fungování zdravotnického zařízení a aktivně se zapojit do jeho chodu. Studenti mají za úkol připravit případnou studii jednoho pacienta, s nímž během praxe vedou rozhovory a kterému se věnují. Součástí praxe je také pochopení systému vedení a organizace práce z pohledu zdravotně sociální pracovnice, se zaměřením na poradenství.
Praktická zkušenost zdravotně sociálního pracovníka v oblastní nemocnici, kterou jsem získal během své praxe, mi přiblížila význam pomáhajících profesí a rozsáhlou potřebu těchto pracovníků ve společnosti. Pomáhající profese mohou vyžadovat, aby pracovníci dbali na svou vlastní duševní pohodu a pravidelně pečovali o svou psychickou hygienu – jen tak mohou efektivně pomáhat ostatním. Zdravotně sociální pracovník v této nemocnici navíc plní roli ombudsmana, což zahrnuje řešení stížností pacientů a jejich blízkých.
Během deseti dnů jsem měl možnost poznat každodenní provoz nemocnice, což byla pro mě, který se dosud věnoval hotelnictví, velmi zajímavá zkušenost. Přesto mě nyní profesní cesta zavedla do školství, usiluji o pozici sociálního pedagoga na střední škole, kde je tento odborník velmi potřebný. Podle Krause je sociální pedagogika transdisciplinárním oborem, který zahrnuje znalosti z psychologie, pedagogiky, ale také politologie, medicíny či práva (Kraus, 2014). Právě praxe pomáhá poskytovat tento komplexní náhled, lépe porozumět nárokům a očekáváním kladeným na tuto profesi.
Sociální pedagogika je v Česku vysoce žádaný obor a díky odborným asistentům na vysokých školách mají studenti kvalitní podporu. Tito odborníci pomáhají s výběrem praxe, poskytují cenné rady, a po jejím ukončení se studenty reflektují její průběh, což poskytuje užitečnou zpětnou vazbu o reálné praxi. Chci zdůraznit, že díky praktické zkušenosti v nemocnici vidím, jak teoretická výuka v přednáškách a seminářích jde ruku v ruce s tím, co zažíváme v terénu.
Pomáhající profese mohou vyžadovat, aby pracovníci dbali na svou vlastní duševní pohodu a pravidelně pečovali o svou psychickou hygienu – jen tak mohou efektivně pomáhat ostatním.
Praxe v oblastní nemocnici pro mě byla náročnou, ale obohacující zkušenosti. Protože jsem dosud v žádném zdravotnickém zařízení nepracoval, neměl jsem jasnou představu, co přesně očekávat. První dva dny jsem strávil důkladnou prohlídkou nemocnice, což mi usnadnilo orientaci a pomohlo pochopit specifika prostředí. Spolupráce se zkušenou zdravotně sociální pracovnicí mi poskytla odborné rady a praktické postřehy. Díky rozmanitému spektru úkolů, od administrativních povinností až po přímý kontakt s pacienty, jsem získal ucelený pohled na denní činnost. V první polovině praxe jsem se soustředil především na pozorování, což mi umožnilo získat cenné profesní kontakty s odborníky a vedoucími pracovníky.
Práce s vážně nemocnými pacienty je náročná na psychiku a vyžaduje schopnost dobře zvládat stres. Vztahy s pacienty a jejich rodinami někdy zahrnují citlivá témata, jako je sociální péče nebo finanční otázky, což přináší potenciální konflikty. Výkon profese zdravotně sociálního pracovníka navíc ovlivňuje změny v zákonech a regulacích spojených se zdravotní a sociální péčí, což přináší další výzvy.
Sociální pedagog je dnes na základních i středních školách velmi potřebnou profesí. Pokud by však vysoké školy přestaly tento obor nabízet, nebo by jej omezily na minimum, mohli bychom se dostat do podobné situace, jako nyní zažívají pediatři v menších městech či zubaři po celé republice – tedy nedostatek odborníků na klíčových místech.
Radek Novotný
Comments