top of page
Obrázek autoraUčitel21

Vítek Škop: Není důvod, aby materiály ve škole rezignovaly na to být estetickým, kvalitním a funkčním designem

Znáte Vividbooks? Tato unikátní sada učebnic a pracovních listů, jejichž vznik inicioval Vítek Škop, propojuje školní pomůcky s atraktivním grafickým designem. Zároveň se také v Česku jedná o první učební materiály, které vyhrály cenu Czech Grand Design. V dnešním článku se dozvíte více!



Vividbooks jsou interaktivní i tištěné učební materiály matematiky, fyziky, chemie a přírodopisu které nabízí učitelům vše potřebné pro moderní a smysluplnou výuku. V současnosti zde naleznete materiály pro 2. stupeň základních škol, autoři ale také připravují učební materiály i pro matematiku a prvouku pro 1. stupeň.


Jedinečnou součástí projektu je interaktivní licence, která pomáhá vtáhnout žáky do výuky vědních předmětů. Jednoduše se ovládá a můžete ji použít na jakémkoliv školním zařízení. Vividbooks lekce jsou postavené na aktivním přístupu k učení. Žáci tak nepřijímají informace pasivně, ale přicházejí si na ně společně s učitelem. Jejich součástí jsou také animace, které učivo představují názornou formou.


Blíže nám Vividbooks představil i samotný zakladatel projektu Vítek Škop. Přečtěte si krátký rozhovor s ním!


Jaký byl proces tvorby interaktivních učebnic od konceptu až po finální produkt?

 

Vividbooks funguje nyní už pátým rokem. Na začátku naše učebnice vypadaly úplně jinak než dnes. Cíl byl ale vždy stejný, udělat učební materiály, které budou žáky i učitele motivovat k aktivitě. Před pěti lety jsme s kolegou učitelem Františkem Cábem začali tvořit fyziku, po pár letech chemii, nyní vyvíjíme s Karlem Vojířem a jeho týmem z Karlovy Univerzity přírodopis. Klíčová je pro nás také matematika, kterou si vzal na starost opět František Cáb.

 

Naše učebnice používají na více než 700 školách. Kromě online interaktivní knihovny nabízíme i pracovní sešity s online učebnicí zdarma. Mám obrovskou radost, že jsme udělali rozhodnutí zaměřit se také na první stupeň, konkrétně na matematiku a prvouku. Za těch pět let neustále mluvíme s našimi zákazníky, učebnice vylepšujeme, opravujeme, zdokonalujeme. Záleží nám na zpětné vazbě a chceme, aby učení s Vividbooks vyhovovalo co největšímu počtu učitelů. I proto máme široké spektrum nástrojů a způsobů, jak mohou učitelé Vividbooks zapojit do výuky.

 

Školy jsou často překvapeny, že se má za něco platit. Ale bez toho, aby se platilo, nebudou v oboru školství žádné firmy, protože jednoduše nepřežijí.

Jaké největší výzvy jste při tvorbě učebnic čelili?

 

Myslím, že máme před sebou dvě největší výzvy. Nesouvisí to přímo s tvorbou materiálů, ale spíše s budováním našeho nakladatelství jako prosperující firmy.

 

První výzvou je fakt, že velká část pedagogů není ochotna cokoliv na své výuce měnit. Často se setkáváme s argumentem, že to tak děláme 20 let, že to funguje a není potřeba na tom nic měnit. Jenže se změnilo hodně. Největší změnou je profil studentů. Jsou obklopení sociálními sítěmi, lapeni v dopaminových smyčkách, mají roztříštěnou pozornost. My jsme v takovém světě nevyrůstali a bohužel dnešní žáci mají díky těmto inovacím před sebou obrovské výzvy, kterým musí čelit. Jeden přístup je nadávat na dnešní žáky a dnešní svět, druhý přístup je brát to jako neměnnou podmínku a snažit se svoji výuku přizpůsobit. Existují úžasní učitelé, kteří se snaží neustále zlepšovat a vzdělávat, kteří se snaží inovaci nevnímat jako překážku ale pomocníka. Těmto učitelům vždy ze srdce děkuji za to, jací jsou.

 

Druhou překážkou je také specifikum systému. Stalo se, že školství je bombardováno nabídkami něčeho zdarma a slevami. Školy jsou často překvapeny, že se má za něco platit. Ale bez toho, aby se platilo, nebudou v oboru školství žádné firmy, protože jednoduše nepřežijí. Když ve školství nebudou soukromé firmy, tak nebude mít kdo obor posouvat a inovovat.

 

Vividbooks vznikly za účelem kvalitní metodiky, ale i kvalitního estetického zpracování. Věříme, že dnešní žáci si zaslouží kvalitní design. Opět vycházíme z toho, jakým světem jsou obklopeni.

 

Tím, že se platí za obsah, vzniká udržitelné prostředí. Vyvinout kvalitní obsah stojí nemalé prostředky a tyto prostředky se musí vydělat. Proto například není v pořádku nakoupit jeden pracovní sešit do školy a každou hodinu z něj skenovat žákům listy. Obě dvě výzvy jsou sice systémové, ale je jen a jen na nás s nimi čelit a bojovat s nimi. Věřím, že se nám to daří.

 

Jaký byl váš přístup k designu a grafické úpravě učebnic?

 

Vividbooks vznikly za účelem kvalitní metodiky, ale i kvalitního estetického zpracování. Věříme, že dnešní žáci si zaslouží kvalitní design. Opět vycházíme z toho, jakým světem jsou obklopeni. Jsou to kvalitně zpracované aplikace, hry nebo časopisy. 

 

Není důvod, aby materiály ve škole rezignovaly na to být estetickým, kvalitním a funkčním designem. Design samozřejmě není jen o tom, jaké barvy nebo fonty jsme použili. Je to i funkční rozvržení stránky, jak navrhnout sešit tak, aby místo na zápisky žákům stačilo, aby se text dobře četl, aby byla informace jasná a srozumitelná. Naše učební materiály byly jako první v české republice navrženy na cenu Czech Grand Design. Nejenom navrženy, ale cenu jsme vyhráli. Bereme to jako obrovskou poctu a potvrzení toho, že jdeme správným směrem.


Zpracováno redakcí U21

 

Související příspěvky

Zobrazit vše

Zdena Nedvědová

Comments


bottom of page