top of page

Učitel roku Jiří Moláček: Nejsem fanouškem nudných učebnic, ani frontální výuky

Stejně jako v minulých letech, také letos na jaře proběhlo v aule pedagogické fakulty předávání ocenění Učitel roku Olomouckého kraje. Jedním z oceněných se stal Jiří Moláček, absolvent naší fakulty, kterému se již pět let daří přenášet své nadšení pro historii a německý jazyk. V současné době působí na Církevním gymnáziu Německého řádu v Olomouci.



Jaká byla jeho cesta k profesi učitele? „Učitelské povolání mě přitahovalo již od dětství. Stejně jako mnoho mých kolegů jsem vyučoval plyšáky. Dokonce jsem pro ně vedl třídní knihu, různé výkazy a předával jsem jim vysvědčení. Měl jsem to tenkrát dobře propracované. Po základní škole jsem nastoupil na Obchodní akademii a myšlenku stát se učitelem jsem na čas opustil. Až v maturitním ročníku jsem se definitivně rozhodl, že bych chtěl v budoucnu vykonávat toto povolání,“ prozradil na sebe Moláček.


V jeho medailonku, který spolu s dalšími informacemi dorazil na krajský úřad Olomouckého kraje, se píše, že je velkým znalcem dějin nejen Olomouckého kraje a také je ochotný někdy dát značnou část výplaty za „artefakty“ zejména z období 20. století, aby byla výuka co nejvíce názorná. S použitím tabletů ve výuce mohou žáci navíc zkoumat historické dokumenty a srovnávat fotografie.


„Nejsem fanouškem nudných učebnic, ani frontální výuky. Raději zařazuji do výuky scénky a pracuji s dobovými prameny. Ve škole mě znají díky mnemotechnickým pomůckám, kterých mám v němčině desítky. Občas mě žáci vyzývají, abych knižně vydal jejich seznam,“ popisuje Moláček.


Ve škole mě znají díky mnemotechnickým pomůckám, kterých mám v němčině desítky. Občas mě žáci vyzývají, abych knižně vydal jejich seznam.

Legendárními se stala i jeho jazyková okénka na Instagramu, která iniciovali více než před rokem žáci kreativního kroužku. S jejich pomocí vznikla německá edukační videa, společně vydali asi 7 dílů zábavného pořadu „CRACK CGNR“ a žáci ho pobízejí k dalšímu natáčení.


„Těší mě, když se náročné přípravy vyplácí a žáci odcházejí z hodin nadšení. Velkou zásluhu má také vedení školy, které je nakloněno různým nevšedním metodám,“ dodává Moláček.


A co si o něm myslí samotní žáci? „Miluje němčinu a historii, o svých oborech ví snad všechno a vždy dokáže zaujmout svým nadšením,“ stojí v nominaci na ocenění v jednom z názorů žáků.



Další uvádí, že dokáže perfektně propojovat předměty, v hodinách nás obohacuje o věci nad rámec běžné výuky, je velmi energický a své nadšení přenáší na všechny ve třídě. Dává do učení hodně úsilí, vždy vymyslí nějaký kreativní a zábavný způsob učení. V hodinách má vždy dobrou náladu a je ochotný mluvit s žáky, když něco potřebují.


Jiří Moláček ani po vystudování vysoké školy nezapomíná na další sebevzdělávání se. „Absolvováním vysoké školy pro mě studium ani v nejmenším neskončilo. Na počátku jsem se hodně věnoval aktivizačním metodám ve výuce, kterým nebyl na univerzitě věnován až tak velký prostor. Učení dějepisu není zrovna nejlehčí záležitostí. Neustále si kupuji nové knihy, abych si doplnil chybějící mezery nebo zjistil zajímavosti všeho druhu. Při čtení pak přemýšlím, jak by se dalo dané téma v hodině uchopit. Do budoucna bych se také rád více zaměřil na psychologii žáků, abych mohl pochopit jejich chování, reakce, potíže s učením a podobně,“ uzavírá Moláček.


Text: redakce U21

Foto: Lukáš Blokša

Youtube:

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page