V pátek 21. února 2025 se pro studenty a studentky z katedry českého jazyka a literatury Univerzity Palackého uskutečnil workshop tvůrčího psaní s Reném Nekudou. Dvouapůlhodinový seminář proběhl v prostorách olomouckého dětského knihkupectví Zlatá velryba.

Renomovaný lektor tvůrčího psaní a autor knih rozvíjejících pisatelské dovednosti dětí i dospělých, René Nekuda, přijal pozvání do Olomouce. Jeho kurzy se těší velké oblibě a zahrnují jak krátká odpolední setkání, tak i dvouleté mistrovské kurzy zaměřené na podporu vydání vlastní knihy. René Nekuda se tvůrčímu psaní věnuje už celou řadu let a patří k nejzkušenějším lektorům v České republice. Jeho kurzy absolvovalo více než 6 000 účastníků a některé z nich jsou akreditovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Tvůrčí psaní má široké uplatnění v různých oblastech. René Nekuda pořádá kurzy nejen pro zájemce o psaní knih, ale také pro firmy či školy, kde se tvůrčí psaní stává součástí výuky. A právě propojení tvůrčího psaní se školním prostředím bylo hlavním tématem olomouckého semináře.
Na úvod poskytl lektor účastnicím semináře nejprve teoretické základy, které jsou podle něj klíčové pro sjednocení terminologie v kurzech tvůrčího psaní. Následovala praktická část – v rámci tzv. příběhové laboratoře si studentky pedagogické fakulty ve dvojicích vyprávěly příběhy, které samy nezažily, ale slyšely od někoho jiného. Cílem bylo ukázat, že příběhová struktura je člověku přirozená – většina zážitků je v naší mysli uložena právě ve formě příběhu. Když přemýšlíme, přemýšlíme příběhem.
„Na začátku jsme si uvědomily, že příběhy jsou součástí každého povolání a využíváme je každodenně. Dále jsme si ujasnily základní strukturu příběhu, u níž jsem se dozvěděla, že prostřední část není jádro příběhu, ale jen oddalování konce. V této části workshopu se mi líbilo, že jsme si před teorií ve dvojicích řekly, kdo nám naposledy vyprávěl příběh, a poté jsme na něm hledaly teoretické znaky a seděly na většinu příběhů! Toto propojení s praxí a uvědomění si, jak příběhy přirozeně fungují, bylo úžasné.“ (Lucie H.)
René Nekuda zdůrazňuje například to, že žáci mají přirozené vypravěčské schopnosti – učitelé jejich znalosti jen zpřesňují a pomáhají jim uvědomit si souvislosti. Účastníci jeho kurzů se nejprve učí rozpoznávat jednotlivé prvky příběhu a teprve poté začínají psát. Důležitou součástí výuky je také schopnost identifikovat nesprávně vystavěné příběhy.
Tvůrčí psaní pak René Nekuda definuje jako vše, co se uskuteční před vznikem textu. Jedná se o tvůrčí proces, ve kterém sledujeme vlastní autorský záměr a zároveň myslíme na cílovou čtenářskou skupinu.
„Workshop mě zaujal už jenom tím, že se odehrával v úchvatném prostředí, v němž nás ze všech stran obklopovaly knihy. Jako budoucí učitelky českého jazyka jsme si v roli žáků na druhém stupni vyzkoušely na vlastní kůži několik aktivit, které jsme spolu s panem lektorem Nekudou vždy pečlivě rozebrali a zreflektovali.“ (Johana H.)
Dalším podnětným tématem semináře byla zpětná vazba, která hraje klíčovou roli především ve školním prostředí. René Nekuda rozlišuje mezi subjektivní a objektivní zpětnou vazbou. Ačkoli se žákům a žákyním rozebíraný text nemusí osobně líbit – je mimo jejich žánrovou preferenci a sami by jej jako čtenáři nevyhledali –, snahou je zprostředkovat jim takové dovednosti, aby dokázali ohodnotit kvalitu výstavby textu a poskytnout skutečně objektivní zpětnou vazbu.
„Workshop byl pro mě velmi přínosný. Obohatil mě nejen po stránce tvůrčího psaní jako takového, ale rovněž i po stránce didaktické a pedagogické. Pan Nekuda nám poskytl spoustu zajímavých tipů a nápadů do výuky. Jeho dlouholetá praxe se do nich propisovala, za což jsem moc vděčná. Obohatil nás o to, co mu osvědčeně funguje.“ (Tereza D.)
V poslední části semináře si účastnice vyzkoušely vytvořit vlastní literární postavu na základě několika cvičení. Jedním z nich bylo prozkoumání obsahu ledničky hlavní postavy. Co všechno se skrývá uvnitř? Co to vypovídá například o stravovacích návycích, vztahu k čistotě a životnímu tempu postavy? Jaký význam mají detaily, jako jsou magnety z cest, fotografie či vzkazy na dveřích ledničky? Toto zdánlivě jednoduché cvičení dokáže autory a autorky vtáhnout do tvůrčího procesu a detailně o své postavě přemýšlet – ať už písemně, nebo pomocí kresby.
René Nekuda je autorem několika knih pro děti a mládež, které čtenářky a čtenáře vybízejí k rozvoji autorské tvorby a čtenářské gramotnosti. Na semináři autor představil knihu Příběhostroj, která byla přeložena už do 6 světových jazyků, a také svou nejnovější knihu s názvem Ať to dobře dopadne! a podtitulem Příběhostroj pro celou rodinu. Ta přináší 45 situací, díky nimž se čtenářky a čtenáři setkávají s příběhovými nástrahami a jejich úkolem je nalézt řešení různých konfliktů. René Nekuda knihu záměrně navrhl tak, aby nebylo předem vůbec dané, co je vlastně tím dobrým koncem – rozhodnutí je ponecháno už na těch, kdo s knihou pracují. Svými ilustracemi knihu doplnil výtvarník z Olomouce, Nikkarin, který je mimo jiné čerstvým držitelem ceny Muriel 2024 za nejlepší komiks. Obě knihy vydalo nakladatelství Labyrint.
„Mezi nejzajímavější metody patřila například hra na novináře a reportéra, charakteristika osoby na základě obsahu její ledničky, účtenek či bot. Tyto metody zároveň žáky vedou k chápání souvislostí. Díky těmto postupům by pro žáky mohlo být psaní nejen jednodušší, ale také zábavnější. Charakteristiku osoby jsem vnímala jako méně zajímavou oblast slohu, kterou pro mě bylo těžké uchopit, což tento workshop bezpochyby změnil.“ (Eliška O.)
Na stránkách www.renenekuda.cz si můžete zdarma stáhnout řadu metodických listů, které lze využít při výuce – například Nápadovník postav, Příběhový nápadovník nebo další z dostupných materiálů. A tak i když jste se únorového workshopu neúčastnili, přesto máte možnost si z něj kousek odnést – ať již do své současné, nebo budoucí pedagogické praxe.
Text: Tereza Pařízková
Foto: Alžběta Gregorová
Comments