top of page
Obrázek autoraŽurnál UP

Tomáš Hanzlík a Vít Zouhar z UP zkomponovali hudbu k opeře Pinocchio

Ovacemi ve stoje odměnili diváci světovou premiéru opery Pinocchio. Na libreto uměleckého šéfa Malého divadla Davida Košťáka ji na zakázku pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích zkomponovali skladatelé z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík.



Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvedlo ve světové premiéře operu Pinocchio. Známý příběh je však vyprávěn z opačného úhlu pohledu než předloha. Nejde v ní tedy o loutku, která se touží stát chlapcem, ale o chlapce, z něhož se postupně stává loutka. Představení je charakteristické všudypřítomným protiválečným apelem. Hudbu k nové opeře složili skladatelé Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého.


Příběh Pinocchia už byl zpracován v různých verzích, od předlohy Carla Collodiho, přes převyprávění Walta Disneyho až po nedávné temné uchopení Guillerma del Tora. V nové opeře však Pinocchio zazářil v ryze hudebně-dramatickém zpracování jako chlapec s nezkrotnou touhou poznat svět a najít si v něm své místo.


Libreto Davida Košťáka vzniklo na popud režiséra Petra Haška a známý příběh Pinocchia Loutky přetváří do příběhu neduživého dospívajícího chlapce, který tápavě hledá své místo ve společnosti.


Netušili jsme, jak mnohé motivy válečného řinčení, střelby, násilí a manipulace získají nové významy a mohou dnes zraňovat mnohem více než dříve. Aniž bychom cokoli předvídali, dali jsme přednost komedii před tragédií.

„Bylo potřeba najít společný klíč. Působivý text je bohatý na poselství a jímavá sdělení. Tragické momenty nabízely vypjaté a naléhavé zpracování, protože příběh Pinocchia a jeho otce lze číst jako dojemně žalostný. Anebo jako cestu plnou neuvěřitelných historek, která je završená nadějí. Právě tato poloha byla naším vodítkem. Byla impulsem k tomu, aby hudební vyprávění příběhu o Pinocchiovi bylo, navzdory všem příkořím, radostné. Naším záměrem je po vzoru loutkového divadla, lidových her a pouličních inscenací primárně pobavit publikum. Netušili jsme, jak mnohé motivy válečného řinčení, střelby, násilí a manipulace získají nové významy a mohou dnes zraňovat mnohem více než dříve. Aniž bychom cokoli předvídali, dali jsme přednost komedii před tragédií. Jsme přesvědčeni, že lehkost očišťuje a působivě může nést i silná sdělení,“ uvedli skladatelé z UP.


Přestože většinou píšou o samotě, jejich spolupráce zdaleka není novinkou. Poprvé se společně podepsali pod operní inscenací Torso, a to v roce 2003. Jejich první společná opera tak už více než dvacet let patří k divácky nejúspěšnějším inscenacím Ensemble Damian. V roce 2011, na zakázku tehdejšího šéfa opery Národního divadla v Brně a režiséra Rocca, složili operu La Dafne. Ta vznikla na nejstarší operní libreto Ottavia Rinucciniho a soubor brněnské opery s ní ovace sklízel dalších devět sezón. Třetí operu L´Arianna složili v roce 2018 také na barokní libreto a Ensemble Damian s ní získal cenu diváků na festivalu Opera Praha 2020. Všechny tři opery napsali na libreta ze 17. a 18. století, k nimž se nedochovala hudba. 


Námětem opery Pinocchio se Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík zabývali čtyři roky. Snažili se, aby hudba byla velmi hravá a snadno poslouchatelná, aby žánr opery neodradil ani mladší publikum – lze v ní tedy najít i muzikálové prvky.



„Naše uvažování o hudbě a hudebním divadle je podobné a naše tvůrčí východiska jsou si blízká. Máme obdobné chutě, vášně i záliby, sdílíme podobné zásady i pohled na svět a používáme podobné ingredience, nejen v hudbě. A hlavně: oba chceme hudbou bavit, konejšit, dojímat, překvapovat, rozjímat a rozdávat energii. To nás motivuje a směřuje. Každý přinášíme svůj pohled, své hudební příběhy a zároveň máme možnost vystoupit z tvůrčí samoty. To je pro nás oba obohacující a také důvod, proč se vracíme ke společné práci,“ doplnili skladatelé z Univerzity Palackého.


Výpravnou rodinnou inscenaci režiséra Petra Haška o předčasné touze dospět, o silném poutu mezi otcem a synem o válce, která má moc z lidí dělat loutky, dává spoustu podnětů k přemýšlení a debatě mezi rodiči, prarodiči a dětmi. Představení v hudebním doprovodu sboru a orchestru opery Jihočeského divadla má šťastný konec. Je vhodné pro děti od deseti let. DK Metropol Jihočeského divadla jej uvedlo 6. a v repríze 7. prosince.

 

Text: Žurnál UP

Foto: Žurnál UP



4 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page