Díky výstavě Středověké umění v Čechách a střední Evropa 1200–1550, kterou prezentuje Národní galerie v pražském klášteře sv. Anežky České, si můžete prohlédnout vice než dvě stě výtvarných děl spjatých nejen s českými zeměmi, ale s celou střední Evropou. Kromě toho na vás čekají i interaktivní exponáty, na kterých si můžete nahlédnout pod pokličku průzkumu uměleckých děl!
Sbírková expozice umístěná v patře klášterního komplexu prezentuje na více než dvou stech exponátech z oboru malířství, sochařství a uměleckého řemesla proměny formy a funkce výtvarného díla během tří staletí. Exponáty provenienčně spjaté s českými zeměmi doplňují díla vytvořená v širším středoevropském regionu – zvláště Franky, Rakousy, Sasko – např. díly Hanse Pleydenwurffa, Albrechta Altdorfera, Hanse Hesseho či Lucase Cranacha staršího.
Nejstarší díla z této expozice pochází z období vlády Přemyslovců, dynastie, k níž náležela i zakladatelka zdejšího kláštera sv. Anežka Česká. Mezi špičkové exponáty sbírky a poklady národního kulturního dědictví patří díla z období vlády Lucemburků – krále Jana a zejména jeho nástupce císaře Karla IV. a jeho synů. V lucemburské době působili mimořádní malíři a sochaři, jakými byli Mistr Michelské Madony, Mistr Vyšebrodského oltáře, Mistr Theodorik, Mistr Třeboňského oltáře či Mistr Krumlovské Madony. Koncem 14. století se zrodil fenomén tzv. krásného slohu, který českým zemím přinesl na poli umělecké práce věhlas. Doba vlády Vladislava a Ludvíka Jegellonského je spjatá s pozdně gotickým a raně renesančním obdobím – tehdy zde působili malíři jakými byl Mistr Svatojiřského oltáře, Mistr Puchnerovy archy, Mistr Litoměřického oltáře, či vynikající řezbáři Mistr Oplakávání Krista ze Žebráku a Mistr Oplakávání Krista ze Zvíkova. Mezi datačně nejmladší díla v expozici patří malby Monogramisty IW ze 40. let 16. století, tehdy ve střední Evropě již převládala renesanční estetika.
Kromě expozic jsou otevřené i dva otevřené ateliéry pro děti a jejich doprovod. V ateliéru Mrkni na to, koukni pod to! v patře u vstupu do expozice středověkého umění čeká na návštěvníky malá ochutnávka z průzkumů uměleckých děl. U mikroskopu si můžete ověřit, že odebraný vzorek barevné vrstvy, se kterým pracují v galerii chemici, je často menší než makové zrnko. Můžete pozorovat stínohru se soškou, která byla vytištěna 3D tiskem z dat získaných na výpočetním tomografu, nebo se podívat, jak vypadají rentgenové snímky díla vystaveného v galerijní expozici.
Bližší informace k výstavě Středověké umění v Čechách a střední Evropa 1200–1550 naleznete na webu Národní galerie.
Zpracováno redakcí U21
Comments