top of page
Obrázek autoraRegína Oczková

Technologie u dětí

Je tu další příspěvek naší bloggerky Regíny Oczkové, mladé speciální pedagožky a maminky. Jak říká, mateřství jí změnilo pohled jak na školství, tak na rodiče dětí, s nimiž se setkává v praxi. Tentokrát se Regína věnuje tématu tabletů a mobilních telefonů a jejich využití dětmi. Je to takové zlo, jak si spousta lidí myslí?



Dnešní doba je technologií plná. Chytrý telefon používáme na vše, od vyhledávání spojení MHD, přes randící aplikace až po placení v obchodech. Jako pedagogové využíváme interaktivní tabule, tablety. O možnosti vést on-line výuku jsme před pár lety ani nepřemýšleli. Možností je spousta. Stejně tak rizik.


Otázkou je, kdy dát dětem do ruky tablet? Kdy jim koupit telefon? Je to takové zlo, jak si spousta lidí myslí? Pro některé rodiče je nepřijatelné, aby děti předškolního věku koukaly na jakoukoliv obrazovku. Televizi buď nemají, nebo ji zapínají až večer, kdy děti spí. Telefon dítěti často koupí až v době, kdy začne být více samostatné, začne chodit samo do školy/ze školy a rodiče s ním potřebují být ve spojení.


Častější je však v dnešní době druhý extrém, kdy děti tráví u obrazovek několik hodin denně. Hrají hry, koukají na pohádky, videa. Školní děti se v době pandemie u obrazovek i učily. To znamená dopoledne před počítačem s online výukou, odpoledne úkoly, hry, komunikace se spolužáky, večer film.


Není jednoduché najít kompromis a stanovit dětem ideální dobu strávenou u počítače a na telefonu. Mění se potřeby i zájmy dětí a je potřeba nastavit zdravé návyky nejen dětem, ale i nám, rodičům a pedagogům, kteří jdeme příkladem.

Není jednoduché najít kompromis a stanovit dětem ideální dobu strávenou u počítače a na telefonu. Mění se potřeby i zájmy dětí a je potřeba nastavit zdravé návyky nejen dětem, ale i nám, rodičům a pedagogům, kteří jdeme příkladem. Do určitého věku děti technologie určitě nepotřebují, je to spíše ulehčení pro nás, rodiče. Ve chvíli, kdy potřebujeme dítě nějak zabavit, dáme mu tablet s hrou nebo pohádkou. Není to však věc, bez které by se děti předškolního věku neobešly. Na druhou stranu jsou k dispozici vzdělávací aplikace, které toho děti umí dost naučit. Navíc zábavnou formou. U toho je však často potřeba přítomnost rodičů a to už kazí tu představu, že se dítě zabaví na chvíli samo.


Myslím si ale, že v určitém věku už je potřeba děti s technologiemi začít seznamovat, protože se může stát, že budou v páté třídě propadat z informatiky, protože neví, jak se přihlásit do e-mailu a jak vůbec takový e-mail funguje. Nemluvě o tom, že školní hodnotící systémy jsou již často pouze v elektronické podobě, takže známky i zadání domácích úkolů najdou děti pouze tam.


Já osobně si návštěvu úřadu nebo lékaře, kde musím vzít dceru s sebou, nedokážu bez tabletu představit. Díky němu vydrží hezky čekat a já můžu vše vyřídit bez křiku a spěchu. Ráda využívám tyhle „vymoženosti“ dnešní doby, stejně jako myčku a sušičku. Nemusím tahat hromadu knížek, omalovánek, pastelek a dalších hraček, protože pozornost dcery u jedné aktivity měřím na vteřiny.


Jisté je, že vychováváme digitální generaci dětí, ať se nám to líbí nebo ne. Naučme děti, jak si udržet zdravý životní styl. Jednou budou učit oni nás, jak zacházet s nejmodernějšími technologiemi.


Regína Oczková

Comments


bottom of page