Náš blogger a business developer Filip Auinger se zamýšlí nad otázkami, zda a proč prodávat výstupy vědy a výzkumu. Je komercializace výsledků výzkumu čiré zlo za hranicí morálky a slušnosti, nebo naopak cesta, jak zpřístupnit výsledek světu?
Prodávat výstupy vědy a výzkumu? Je to čiré zlo za hranicí morálky a slušnosti, nebo naopak cesta, jak zpřístupnit výsledek světu?
Zamyslete se na chvíli nad tím, co máte rádi, co Vás v životě baví a naplňuje, přináší Vám radost a štěstí. Našli jste něco takového?
Třeba já miluji hory. Rád po nich chodím, rád je fotím a rád si užívám modrého nebe nad sebou. Fakt mě baví. Moc. Ale abych si je mohl užít, zcela nevědomě využívám mnoho produktů a služeb, které mi hory zpříjemňují. Mám kvalitní vysokou obuv, nepromokavou bundu, foťák s dobrou optikou, mapy v mobilu, krém na opalování a také pojištění pro případ, že bych se potřeboval dostat z hor v nesnázích. Jsou to věci, které mi umožňují si hory snadněji a bezpečněji užít. A každý z těchto produktů či služeb mne něco stál. To, že jsem utratil své peníze, mi přináší radost a vyšší naději, že se do hor podívám i příště. Tyhle koruny jsem dal rád a měl z jejich utracení vlastně docela radost. Proč? Protože mi přinesly větší hodnotu, než jaká byla ta jejich. Myslím, že každé mé i Vaše „baví“ bude mít za sebou nějaké přirozeně a bez negativních emocí utracené peníze. Bez pocitu amorálnosti.
Obchod je součástí společnosti od jakživa. Stále zcela přirozeně něco směňujeme. Když začnete prodávat výstup vědy, nikomu nepřikazujete si Váš výsledek koupit. Jen mnoha lidem umožňujete získat to, co potřebují ke spokojenému životu, způsobem, který je v lidské společnosti zcela běžný a přirozený.
A teď zpět k výstupu vědy… Není to vlastně stejné? Pokud jej poskytujeme uživateli za nižší cenu, než jakou má pro něj hodnotu, bude jej vnímat úplně stejně. Bude rád, že si jej mohl koupit. Vám jakožto vědcům prodej na oplátku může přinést udržitelnost toho, co děláte, nezávisle na získání dotačních projektů, díky aktivnímu nabízení a rozšíření týmu zpřístupnění výsledku většímu okruhu uživatelů a obrovské lidské zadostiučinění.
Obchod je součástí společnosti od jakživa. Stále zcela přirozeně něco směňujeme. Když začnete prodávat výstup vědy, nikomu nepřikazujete si Váš výsledek koupit. Jen mnoha lidem umožňujete získat to, co potřebují ke spokojenému životu, způsobem, který je v lidské společnosti zcela běžný a přirozený.
Comments