Minulý rok na jaře proběhlo v aule pedagogické fakulty slavnostní předávání ocenění Učitel roku Olomouckého kraje. Jedním z oceněných se stal také Petr Němec. Jaká byla jeho vzdělávací cesta coby učitele matematiky, fyziky a informatiky věnujícího se pedagogice už 29 let?
Od malička rád počítal a zbožňoval technické hračky. Když mu bylo 18 let, tak si koupil první počítač Atari 800 XL a naučil se programovat. Z pohledu zkušeného pedagoga se domnívá, že vůbec nejtěžším úkolem tohoto povolání je zajistit, aby se děti těšily do školy a ve výuce se nenudily.
Na svá studentská léta vzpomíná s úsměvem. „Měl jsem štěstí na lidi kolem sebe, jak z řad vyučujících, tak spolužáků. Takže jsem chodil do školy rád, těšil jsem se na kamarády, se kterými se do dneška pravidelně setkáváme,“ říká Petr Němec.
Jeho profesní cesta, jejímž cílem byla katedra, vedla přes studium učitelství matematiky a fyziky pro ZŠ a SŠ na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Následně přidal ještě informatiku pro ZŠ a SŠ a po pár letech na Mendelově univerzitě vystudoval metodiku ICT. Před čtyřmi lety udělal lehký aprobační kotrmelec a šel studovat ryze humanitní obor. Konkrétně jej zlákala speciální pedagogika na naší pedagogické fakultě, úzce zaměřená na logopedii.
Na otázku, proč se rozhodl pro učitelskou profesi, má jednoduchou odpověď: „Učení má v jeho rodině hluboké kořeny. Maminka, tatínek, babička, děda i teta byli učitelé, takže možná i proto byla tahle dráha pro mě tak přirozená,“ vysvětluje.
Přesto nebylo jeho první zaměstnání po vysoké ve škole, ale v roli programátora. Velmi rychle si však uvědomil, že tenhle směr pro něj není to pro pravé ořechové. Po několika dnech dal výpověď a vrhnul se na učení.
Během let působil na různých typech škol. Měl možnost učit na státních i soukromých školách, na základních, středních i vyšších odborných školách, na gymnáziích čtyř-, šesti- i osmiletých. Jednu dobu dokonce působil zároveň na třech školách. Na současné ZŠ a MŠ logopedické v Olomouci začínal jako školní asistent žáka s poruchou autistického spektra. Dnes zde osmým rokem vyučuje matematiku, fyziku a informatiku. „Tyto předměty jsou neuvěřitelně provázané, a když se ve výuce vzájemně propojí, je to nádherná kombinace. Pak dětem lépe vysvětlíte dané jevy, jejich podstatu a vše jim postupně začne do sebe zapadávat jako puzzle,“ doplňuje.

Zároveň ale uznává, že ačkoliv je své profesi oddaný a neměnil by za nic na světě, zahrnuje učitelství pochopitelně i některé stinné stránky. „Netýkají se přímo toho, co se odehrává ve třídě. Jedná se o přístup dnešních rodičů, obtížnou komunikaci s nimi, velkou administrativu a spoustu zbytečných činností (dohledy na chodbách, v jídelně, kopírování materiálů chybějícím žákům atd.), které mi ubírají síly a místo kterých bych rád energii věnoval přípravě na výuku a výuce samé,“ nastiňuje.
Dle něj je navíc situace dnešního školství zcela jiná, než byla před 29 lety, kdy do školství nastoupil. „Řekl bych, že dnes je těch problémů více a prolínají se. Máme zde zcela jinou generaci rodičů, kteří přistupují k výchově svých dětí jinak – vše jim dopřejí, nepověřují je domácími pracemi, nenechají je zažít neúspěch, nenavykají je pracovat s chybou. Děti pak nejsou trpělivé, vše chtějí hned a bez úsilí a to nejde,“ zmiňuje Petr Němec.
Běžný den učitele s jeho aprobacemi je pestrý. Ráno přijde do školy kolem 7:15 ráno. Od 7:30 poskytuje konzultace pro žáky v učebně informatiky, pak odučí na střídačku matematiku, informatiku, fyziku, pracovní činnosti, logopedii. Odpoledne opraví testy, nachystá výuku na následující den, a buď připraví, nebo natočí výukové video pro žáky. V rámci potřebného wellbeingu si najde čas i na relaxaci, a proto se snaží každý den ujít kolem 5 km.
Máme zde zcela jinou generaci rodičů, kteří přistupují k výchově svých dětí jinak – vše jim dopřejí, nepověřují je domácími pracemi, nenechají je zažít neúspěch, nenavykají je pracovat s chybou. Děti pak nejsou trpělivé, vše chtějí hned a bez úsilí a to nejde.
Právě zmíněná videa považuje za skvělý způsob, jak zatraktivnit učení a „rozpohybovat“ probíranou látku. Díky tomu mají žáci možnost vidět nějaký jev nebo matematickou úpravu, jak ve skutečnosti probíhá, ne jenom jako statický obrázek v učebnici. „Matematika a fyzika nejsou zrovna oblíbené předměty. Ale když ukážete jejich reálné využití a zpřístupníte je moderními technologiemi, můžete probíranou látku žákům vizualizovat, ukázat užití v životě, ověřovat znalosti zábavnou formou. Vidím i využití AI při procvičování, kdy AI rozpozná nedostatky a na ty se zaměří. Děti to pak více chytne,“ dodává.
Jedním z jeho největších profesních úspěchů je skutečnost, že si ho cení nejen jeho současní, ale i bývalí žáci. „Mám přes 13 000 online studentů z Česka i Slovenska, kteří mi často píší, že by chtěli takového učitele ve své škole. To je největší odměna.“
Začínajícím pedagogům by chtěl poradit, aby byli sví a nesnažili se napodobovat jiné. Dělali chyby, přiznali je, byli k dětem přátelští, ale i důrazní. A hlavně jim nezapomněli ukázat krásu zvoleného oboru, ale příliš jim ho nevnucovat. Budou vás mít radši.
A jak si udržet energii a nevyhořet? „Neustrnout. Každý rok dělat věci jinak. Nebát se změny. Kdykoliv jsem změnil školu, objevil jsem nové možnosti, jak dělat věci lépe. Vím, že práce učitele není jednoduchá, ale děkuji za ni každý den,“ potvrzuje s úsměvem Petr Němec.
*
Když si mohu vybrat, tak volím: používání klasických výukových metod × živé podání se zapojením například odborníka z praxe
živé podání se zapojením například odborníka z praxe
Preferuji: abych se ve svých hodinách hodně zapojoval hlavně sám a aplikoval látku na praktických příkladech × aby se v mých hodinách naopak zapojovali hlavně studenti a dokázali aplikovat probíranou látku
aby se v mých hodinách naopak zapojovali hlavně studenti a dokázali aplikovat probíranou látku
Mám radši: skupinový × individualizovaný přístup
skupinový
Oceňuji: systematickou vytrvalost × upřímnost
upřímnost
Přeji si, aby: se oblast výuky matematiky, fyziky či informatiky ještě více rozvíjela a zmodernizovala × se přístup studentů k matematice, fyzice či informatice zlepšil a aby žáci přestali mít obavy
se přístup studentů k matematice, fyzice či informatice zlepšil a aby žáci přestali mít obavy
pro redakci U21 zpracovala Nel Foberová
Foto: archiv Petra Němce
Comentarios