Znáte Hovory (be)z karantény? V rámci tohoto cyklu rozhovorů Honza požádal své „parťáky“, aby mu odpověděli na tři otázky k tématu učitelství. V dalším díle této ankety se podíváme, jak na otázky týkající se učitelství odpověděla Libuše Gregarová, vyučená fotografka, matka pěti dětí.
Když se řekne „učitel“, jaká první asociace Vám vytane na mysli a proč?
No učitel je od slova učit. Tedy měl by nejen učit, ale taky naučit, a to nejen předepsanou látku, ale i vzor chování. Hulvát asi nenaučí, jak se chovat, jak mluvit…
Na které učitele vzpomínáte a proč?
Když já mám ale zkušenosti z doby před 60 lety. Vzpomínám ale na učitele z 9. třídy. Učil nás češtinu, zpěv a zároveň byl náš třídní – Jan Mička. Chodili jsme na vycházky, „brigády“, i na výlety. V 9. třídě jsme byli na Brněnsku, odkud pocházel, na Špilberku, pochodili jsme po městě a večer šli do kina na grotesku. A když jsme šli z kina, připomínali jsme si situace z filmu a ještě se tomu smáli... Z výletu mám ještě pár fotek, mimo jiné p. učitele – jak si povídá s kozou-tedy se čtyřnohou kozou. Pan učitel Mička už zemřel, ale s jeho paní se stýkáme ještě teď. Zveme ji na srazy, vždy ráda přijede.
Které vlastnosti by, podle Vás, měl mít každý učitel a proč?
Dobrý učitel by neměl zapomínat, že chodil taky do školy, a co tam měl a neměl rád – že byl taky mladý/mladší. Neměl by ztratit zaujetí pro svou odbornost, ale mít i přehled o ostatních věcech, o kultuře a vůbec o životě. Prostě by měl být dobrý člověk. Neměl by být hrubý, sprostý, hulvát – zvlášť u mladších žáků.
Comments