top of page
Obrázek autoraHonza Gregar

Otázky Honzy Gregara | Kateřina Kovářová

Aktualizováno: 27. 10. 2023

Znáte Hovory (be)z karantény? V rámci tohoto cyklu rozhovorů Honza požádal své „parťáky“, aby mu odpověděli na tři otázky k tématu učitelství. V dalším díle této ankety se podíváme, jak na otázky týkající se učitelství odpověděla Kateřina Kovářová, učitelka angličtiny a společenských věd na druhém stupni ZŠ, kreslířka.



Když se řekne „učitel“, jaká první asociace Vám vytane na mysli a proč?


První asociace, která se mi vybaví, je samozřejmě vzdělání, učení pro budoucnost, klíčové kompetence. Možná jsem zdeformovaná roky učení, ale bude to tím, že i když je možná nálada ve společnosti nastavená jinak, já si pořád myslím, že učitelství je jedno z nejdůležitějších poslání a povolání. Učitelé drží v rukou budoucnost své země a čím dřív si to uvědomíme a uděláme patřičné změny, tím dřív to bude pozitivní věc. Učitel je velice důležitý článek, který může vyrovnat deficit pocházející z nepodnětného domácího prostředí, může správným směrem motivovat žáky a naučit je orientovat se ve světě, ve kterém žijí, sami v sobě a třeba se taky mít rádi (což se potom může promítnout do touhy celoživotně se vzdělávat a snažit se pochopit jak svět funguje atp.). Bohužel unavení a věčně nakvašení učitelé, kteří jsou přetížení byrokracií a mají ve třídě 30 dětí (přičemž těch tříd učí samozřejmě několik a je na ně vyvíjen obrovský tlak, aby ke všem přistupovali moderně, správně a individuálně), nemůžou směřovat děti správným směrem, protože neví, kde jim samotným stojí hlava.


Na které učitele vzpomínáte a proč?


Nejvíc vzpomínám na ty učitele, kteří mě toho nejvíce naučili a přitom nezapomněli být lidští a se kterými jsem měla nějaké spojení. Automaticky mi vytane na mysli spousta jmen z různých stupňů mého vzdělání. Ze základní školy to byla paní učitelka Pavlína Berčíková, která mi ve 4. a 5. třídě dala takové základy angličtiny, že z nich snad čerpám do teď. Byla přísná, ale spravedlivá a toho si na učitelích vždycky nejvíc ceníme, že jo…


Učitel je velice důležitý článek, který může vyrovnat deficit pocházející z nepodnětného domácího prostředí, může správným směrem motivovat žáky a naučit je orientovat se ve světě, ve kterém žijí, sami v sobě a třeba se taky mít rádi.

Na gymplu to pak byly profesorky Milena Šišáková a Monika Mikesková, které, kromě toho, že mě toho spoustu naučily, jsem měla taky hrozně ráda, protože nás studenty nebraly jako otravný hmyz nebo čísla, ale staraly se o nás jako o osobnosti. Nesčetněkrát mi ukázaly svou laskavost, ale nikdy nezapomněly učit. A nejvíc jsem si na nich cenila, se nikdy nebály přiznat, že se taky něco učí od nás. Z těch, které jsem měla ráda kvůli stylu učení a smyslu pro humor by to byli – profesorky Jana Cahlová a Lenka Ertlová a profesoři Jaroslav Slavíček a Ladislav Slabák. Až teď zpětně si uvědomuju, co jsem si všechno z gymplu odnesla a co všechno jsem se tam naučila a vyzkoušela pod ochrannými křídly tamních profesorů!


Z vysoké to jsou pak doktorky Blanka Babická, Jana Kořínková, Světlana Obenausová a Andrea Hoffmannová – ty mě naučily jít do hloubky, najít v sobě vášeň pro obor, který studuju, a dopilovaly to, co gympl nestihl. Daly mi toho hrozně moc – zejména ale inspiraci.


Které vlastnosti by, podle Vás, měl mít každý učitel a proč?


Chce se mi říct, že to je hrozně jednoduchá otázka, ale není! Po delším uvažování – každý by měl rozhodně být trpělivý, chápavý a mít vášeň pro učení. Trpělivost je asi jasná – děti vždycky zkoušely hranice dospělých a vždycky budou. Navíc se učitel nevyhnutelně potká s různými osobnostmi, s různou úrovní znalostí, s různým domácím zázemím, s různými problémy a trpělivost je to, co změní neuvážené rozhodnutí, které by mohlo někomu jakkoliv ublížit v efektivní řešení.


Chápavý učitel je naprosto esenciální pro dětský vývoj – pokud je ve škole někdo (kromě kamarádů), kdo dokáže porozumět dětské dušičce a jejich problémům, někdo, kdo prostě stojí na jejich straně, má dítě napůl vyhráno!

Chápavý učitel je naprosto esenciální pro dětský vývoj – pokud je ve škole někdo (kromě kamarádů), kdo dokáže porozumět dětské dušičce a jejich problémům, někdo, kdo prostě stojí na jejich straně, má dítě napůl vyhráno!


No a vášeň pro učení je to, co udrží učitele pořád na špičkách. Bude ho nutit zkoušet nové věci, novými způsoby a nezabřednout do nudné rutiny, která akorát tak bude demotivovat jak žáky, tak jeho samotného. Je to něco, co udělá rozdíl mezi „učením“ a „plněním tematického plánu“. Pokud má učitel vášeň pro učení, tak si děti ze školy vždycky odnesou něco cenného – a ne nutně jen informace o Habsburcích nebo trojčlence, ale třeba jak spolupracovat ve skupině nebo jak dát někomu feedback nebo to, jak věřit ve své schopnosti.



59 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page