Znáte Hovory (be)z karantény? V rámci tohoto cyklu rozhovorů Honza požádal své „parťáky“, aby mu odpověděli na tři otázky k tématu učitelství. V dalším díle této ankety se podíváme, jak na otázky týkající se učitelství odpověděla Jana Fryzelková, absolventka molekulární biologie a spoluzakladatelka platformy Začni učit.
Když se řekne „učitel“, jaká první asociace Vám vytane na mysli a proč?
Pozitivní i negativní asociace. Lidé, kteří nás formují, možná víc, než si sami myslí, inspirují nás a učí poznávat svět. Zároveň se mi vybavuje i to, že nám svým přístupem můžou zkazit radost anebo zájem o některá témata nebo díky ním máme dodnes noční můry.
Na které učitele vzpomínáte a proč?
Doteď nevím, zda mezi mé oblíbené učitele patřili učitelé, protože učili mé oblíbené předměty, nebo to bylo tak, že ty předměty byly oblíbené právě proto, že to učili oblíbení učitelé, respektive učitelky. Obecně uměli nadchnout pro téma a látku přizpůsobit, používali i jiné metody než jen výklad a respektovali, že některým jde předmět líp a jiným hůř. Nechyběla spravedlnost a smysl pro humor. Takových učitelů a učitelek, kteří by měli vše dohromady, bylo ale málo, 1 až 2. Myslím, že jsem nikdy neměla takový ten vzor nebo tak, ale na tyhle učitele a učitelky vzpomínám a v něčem mě inspirovali.
Učitel by neměl být egoista, který se rád poslouchá, ale měl by umět dát prostor žákům.
Které vlastnosti by, podle Vás, měl mít každý učitel a proč?
Empatie a pochopení – myslím, že tyto vlastnosti jsou klíčové pro to, aby učitel mohl vnímat potřeby žáků. Další klíčovou vlastností je důslednost, když něco řeknu či po žácích požaduji, neměla bych na to zapomínat. Pokud nejsem důsledná, žáky to demotivuje.
Není to asi úplně vlastnost, ale měl by „umět dát prostor ostatním“. Učitel by neměl být egoista, který se rád poslouchá, ale měl by umět dát prostor žákům.
Comments