Znáte Hovory (be)z karantény? V rámci tohoto cyklu rozhovorů Honza požádal své „parťáky“, aby mu odpověděli na tři otázky k tématu učitelství. V dalším díle této ankety se podíváme, jak na otázky týkající se učitelství odpověděl Jakub Dolníček, ředitel ZŠ a MŠ Dolní Studénky a vítěz ankety Ředitel roku v kategorii malotřídky.
Když se řekne „učitel“, jaká první asociace Vám vytane na mysli a proč?
Poslání vzdělávat, vychovávat a připravovat na život své žáky.
Na které učitele vzpomínáte a proč?
Na každém stupni vzdělání to byl jeden konkrétní učitel, který mě inspiroval: Na 1. stupni Luděk Rýznar – náš třídní, kterého jsme milovali... Mamka říká, že kdyby řekl, že bílá je černá, tak to prostě byla pravda. :-) Na 2. stupni to byl Boleslav Rajch... velmi přísný, ale spravedlivý matikář, se kterým mě to bavilo.
Učitel by měl být otevřený, aby mu žáci věřili; spravedlivý, aby si ho žáci vážili; a konečně vtipný a s nadhledem, aby s ním nebyla nuda.
Na gymplu to pak byl Petr Opekar, biolog a tělocvikář, který mě prostě vtáhl do zájmu být učitelem a v rámci gymnaziálních aktivit mi dal velikou důvěru. Konečně na vysoké škole mě inspiroval hlavně Dan Seindeglanz – vynikající dopravní geograf, který již bohužel není mezi námi. Velmi jsem si cenil jeho erudici a toho, že byl i učitel, nejen vysokoškolský pracovník.
Všichni 4 mě inspirovali a myslím si, že všichni mě posunuli dopředu.
No a pak jsou to takoví „učitelé“, kteří jsou k nezapomenutí, ale s kvalitní profesí to moc společného nemá, ale ty tu zmiňovat nebudu, protože si to nezaslouží.
Které vlastnosti by, podle Vás, měl mít každý učitel a proč?
Měl by být otevřený, aby mu žáci věřili; spravedlivý, aby si ho žáci vážili; a konečně vtipný a s nadhledem, aby s ním nebyla nuda.
Commenti