top of page
Obrázek autoraUčitel21

Nové pojetí výuky informatiky na základních školách

Katedra technické a informační výchovy pedagogické fakulty pracuje v rámci projektu PRIM na proměně výuky informatiky na základních školách. Nově se na školách začne učit patrně už ve školním roce 2020/2021.



Podstatou chystané proměny výuky informatiky má být změna přístupu. Zatímco doposud se děti ve školách učily jak ovládat a smysluplně využívat již hotové programy a aplikace, nyní se výuka bude více orientovat i na rozvoj informatického myšlení. Právě za tímto účelem už vznikla i řada učebních materiálů, na jejichž tvorbě se podílel široký autorský kolektiv jak z České republiky, tak i ze Slovenska. Veškeré materiály jsou volně dostupné ZDE.


Podle Jiřího Dostála, vedoucího katedry technické a informační výchovy PdF, který je garantem pokusného ověřování nové informatiky, se jedná o zásadní proměnu. „Na výzkumném základě bylo třeba ověřit, zda jsou školy schopny realizovat nově pojatou výuku v běžných podmínkách. Ty totiž bývají mnohdy odlišné,“ řekl. Pilotní testování se podle něj uskutečňuje na školách různého stupně, od mateřských až po střední včetně gymnázií. Do testování jsou zahrnuty i malotřídní školy, školy ve vyloučených lokalitách i školy ve velkých městech.


„První fázi jsme úspěšně ukončili a vyhodnotili na konci srpna. Ukázalo se, že idea proměny pojetí výuky informatiky ve školách realizovatelná je. V mnoha ohledech jsme i spokojeni, jak si s ní školy poradily, a to i přesto, že se objevily dílčí obtíže. Například jsme museli přeformulovat některé učební úlohy, protože měly nízký motivační náboj,“ dodal Jiří Dostál. Doplnil, že ještě se bude pracovat na vhodnějším rozřazení úloh do učebních jednotek.

Na přínosu chystané nově pojaté výuky se shodují i učitelé zkušebních škol. Jiří Havela ze základní školy v Prostějově v ulici Vl. Majakovského například uvedl, že nově formulované učivo žáky víc nutí spolupracovat, komunikovat, přemýšlet a řešit problémy. „Především řešení problémů mi v dnešní výuce zaměřené na memorování velice chybí,“ uvedl. Podobně se vyjádřila i učitelka informatiky Aneta Navrátilová ze základní školy v Němčicích nad Hanou, která doplnila, že pilotní výuka v porovnání s dřívějškem více přispívá rozvoji logického myšlení, kreativity, fantazie a představivosti.


Podle garanta Jiřího Dostála učitelé zároveň i připomínkují obtížná místa. Například díky pedagožce Evě Ehlerové z olomoucké základní školy Mozartova, která upozornila, že jsou ve třídě i pomalejší žáci, se podařilo vytvořit úlohy nižší náročnosti.


„Nyní stojíme před otázkou, co udělat s původním učivem, které se ve výuce informatiky probíralo. Nelze ho jednoduše vyřadit, protože je zahrnuto ve školních vzdělávacích programech. A také nemůžeme tvrdit, že se děti s uživatelskými dovednostmi rodí, přestože jimi disponují ve stále nižším věku,“ řekl Jiří Dostál. Podstatně podle něj však je, že už první fáze pokusného ověřování prokázala, že nové učivo na školách realizovatelné je a že je tak možné jeho výuku rozšířit na další školy v České republice již v tomto školním roce.


„Naší snahou je nabídnout školám, které chtějí učit nově, metodickou podporu a vytvořit co nejvhodnější podmínky pro změnu. Ministerstvo školství nyní hledá cesty, jak toto uskutečnit. Pod vedením naší fakulty pokračuje druhá fáze pokusného ověřování, jež má ukázat, zda provedené změny v učebních materiálech napomohou odstranit případné realizační obtíže,“ doplnil.


Text Milada Hronová

Foto archiv KTIV

48 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page