top of page

Na katedře společenských věd proběhl další ročník Letní školy výchovy k občanství a dějepisu

Ve dnech 18.–21. srpna 2024 proběhla v pořadí již 31. Letní škola výchovy k občanství a dějepisu, kterou pravidelně na sklonku prázdnin organizuje katedra společenských věd PdF UP. Letošní ročník letní školy s podtitulem Česká republika a EU po 20 letech nabídl témata, která se přímo vázala k otázkám členství ČR v evropských strukturách (jeho reflexi a dalších perspektivách), ale také témata zaměřená na širší kontext fungování EU, její genezi, budoucí vize a v neposlední řadě i na pozitiva a možná negativa evropského integračního procesu.



Okolnosti vstupu ČR do EU (vnitřní i vnější) představil politolog Lubomír Kopeček (Dopady vstupu do Evropské unie na vládnutí v Česku. Historická perspektiva let 2002–2004), zejména aktuálním problémům EU se následně věnoval Lukáš Valeš v přednášce Minulost a současnost EU mezi fikcí a skutečností. Historický vývoj evropské integrace po roce 1945, evropské myšlení v době středověku, novověku, osvícenství, 19. století a projekt Panevropské unie mezi světovými válkami přiblížil Pavel Krákora (Příčiny, vývoj a dopady evropské integrace). Vladimíra Dvořáková, jedna z pravidelných lektorek letní školy, se zamýšlela nad dopady nadcházejícího prezidentského volebního klání v USA na vztahy této velmoci k EU v případě vítezství Donalda Trumpa na straně jedné či Kamaly Harrisové na straně druhé. Otázky aktuální „zahraniční politiky“ EU otevřela Lucie Tungul, která reflektovala možné scénáře ve vztahu k rozšíření EU o Turecko a Ukrajinu.


Významnou a nedílnou součástí letní školy jsou didaktické workshopy, jejichž cílem je seznámit učitelky a učitele společenskovědních předmětů na základních a středních školách, kteří reprezentují primární cílovou skupinu letní školy, s aktuálními poznatky a trendy v oblasti oborové didaktiky společenských věd a dějepisu. V daném ohledu se prezentovala organizace Jeden svět na školách s tématy zaměřenými na EU a evropskou integraci, s workshopem Didaktická dílna filozofie pro děti a EU se prezentovali Zuzana Cieslarová a Lubomír V. Baar. Součástí programu byl rovněž workshop Moniky Sukové věnovaný nynějším trendům dějepisné výuky na druhém stupni základních škol. Značnému ohlasu se těšilo vystoupení Aleny Noskové z Národního pedagogického institutu ČR, která s přítomnými posluchačkami a posluchači diskutovala o revizích RVP v kontextu společenskovědního vzdělávání.


Poděkování patří všem organizátorkám a organizátorům letní školy a v neposlední řadě také Pedagogické fakultě UP v Olomouci, která její realizaci v letošním roce svou podporou umožnila.


Text: katedra společenských věd PdF UP

Foto: katedra společenských věd PdF UP



Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page