top of page
Obrázek autoraŽurnál UP

Moderní kompenzační pomůcky pomáhají lidem se závažným postižením řeči, jazyka nebo psaní

Dne 12. prosince 2018 proběhl na pedagogické fakultě workshop pod vedením doktora Jaromíra Maštalíře z Ústavu speciálněpedagogických studií (ÚSS). Na workshopu byly studentům UP představeny moderní kompenzační pomůcky, určené pro osoby se závažným postižením řeči, jazyka nebo psaní. Veškeré vybavení, zahrnující specializované pomůcky i software, mohlo být pořízeno díky rozvojovému projektu v rámci institucionálního plánu UP (FRUP), jehož cílem je zvýšit odbornost a kompetence budoucích pedagogů v oblasti alternativní a augmentativní komunikace (AAK).



„AAK je určitě přínosné pro všechny a je dobré o něm vědět co nejvíce informací. Moc mě to zaujalo.“ „I přesto, že jsem přišel pozdě, mě přednáška nadchla svým obsahem i pomůckami, které jsme si vyzkoušeli. Za mně jedno velké díky :).“ Takové jsou vybrané reflexe studentů na proběhlý workshop, které svědčí o atraktivitě a významu prezentovaných komunikačních technologií a možností, určených pro osoby se ztíženou či nefungující schopností v komunikaci využívat běžnou řeč.


Uvedený workshop byl jedním z několika výstupů projektu „Inovace studijního předmětu AAK“, který spolu s doktorem Maštalířem řešili i doktorka Lucia Pastieriková a docent Jiří Langer (všichni z Ústavu speciálněpedagogických studií pedagogické fakulty). „Díky možnosti využít ve výuce moderní pomůcky dochází k rozvíjení potřebných dovedností a kompetencí, jak lze s pomůckami efektivně pracovat tak, aby je budoucí pedagog při práci s jedinci s výrazně narušenou komunikační schopností mohl zcela běžně ve své pedagogické praxi používat. Jsme opravdu rádi, že projekty jako byl tento, existují“, sdělil Jaromír Maštalíř. Z jeho „kouzelné krabice“ projektu (jak ji sám nazývá) předvedl například speciálně upravenou myš, klávesnici, tablet se speciálním softwarem či pohybový snímač. „Všechny pomůcky bylo možno si i na workshopu „osahat“, což posluchači nejen v psaných ohlasech velmi ocenili. Tyto a mnohé další pomůcky pak dotčeným osobám znatelně ulehčují práci a zejména jim umožňují stát se co nejvíce rovnocenným komunikačním partnerem. Což má pro všechny nedocenitelný význam“, dodal Jaromír Maštalíř.


Pomůcky budou nadále přirozeně využívány ve výuce, zaměřené na oblast AAK, i v dalších letech. Nabízené předměty z této oblasti jsou pevnou součástí kurikula studentů studijních programů speciální pedagogiky. Předmět je také nabízen v anglickém jazyce – určeném pro studenty programu ERASMUS+.


Text Jiří Žák

Foto Ondřej Moučka

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page