Když se člověk zeptá začínajících učitelů, co je nejvíce v jejich začátcích ve škole zaskočilo, často sdílí své zážitky při prvním konfliktu. Představte si tak obyčejnou situaci jako je vyrušující žák, rodič, který nesouhlasí se způsobem vaší výuky, protože chce pro své dítě to nejlepší, či rozhovor s žáky při řešení šikany ve vaší třídě.
Jak budete reagovat? Je vůbec možné připravit se na takové situace už na pedagogické fakultě? Po absolvování týdenního workshopu Simulation Learning at Teacher Education jsme přesvědčeni, že ANO.
Hned zkraje prázdnin, od pondělí do pátku 10.–14. 7. 2023, jsme se na naší katedře českého jazyka a literatury měli možnost zlepšovat ve svých emočních, komunikačních a sociálních kompetencích pod vedením dvou skvělých izraelských lektorek. Přidanou hodnotou tohoto kurzu tak bylo ještě interkulturní prostředí a aktivní využití anglického jazyka. Pro mnohé z nás to byla výzva, popisovat své potřeby a emoce je těžké v češtině, natož v angličtině… Díky tomu, že jsme společně vytvořili respektující a bezpečnou atmosféru, byla jazyková bariéra brzy odstraněna.
Velký důraz byl v kurzu kladen na reflexi našeho učení. Od prvotního naslouchání ke sdílení pohledu modelového člověka a ke konstruktivní zpětné vazbě jsme si stále více uvědomovali důležitost empatie a porozumění, které předchází společnému řešení konfliktu.
První dva dny jsme se zaměřovali na komunikační situace mezi učitelem a žákem, základní principy komunikace jsme si ukázali na společné simulaci a další den jsme procházeli stejným procesem individuálně, abychom si to každý vyzkoušeli na vlastní kůži. Velký důraz byl v kurzu kladen na reflexi našeho učení. Od prvotního naslouchání, jak jsme se během simulace cítili, ke sdílení pohledu modelového člověka, s kterým jsme konflikt řešili, až ke konstruktivní zpětné vazbě, jsme si stále více uvědomovali důležitost empatie a porozumění, které předchází společnému řešení konfliktu.
Ve středu a čtvrtek jsme se zaměřili na komunikační situace mezi žákem a rodičem. Mnoho z nás mělo zprvu pocit, že to bude mnohem komplikovanější proces, brzy jsme ale pochopili, že se všechny zásady opět opakují. Na základě vlastní zkušenosti jsme si stále více a více uvědomovali obecná pravidla komunikace (nasloucháme si, vzájemně respektujeme své potřeby, hledáme společná řešení), o kterých možná všichni víme, ale ne vždy je uplatňujeme v běžném životě.
Na základě vlastní zkušenosti jsme si stále více a více uvědomovali obecná pravidla komunikace, o kterých možná všichni víme, ale ne vždy je uplatňujeme v běžném životě.
Závěrečný den jsme nakoukli pod pokličku toho, jak se taková simulace připravuje, napsali jsme vlastní scénář situací, do kterých se sami často dostáváme, vymysleli jsme si různé reakce modelové osoby, které by mohly nastat, a vzájemně jsme si to přehráli a zreflektovali.
Z workshopu si odnášíme mnoho nových znalostí a dovedností a věříme, že takový pocit nemusíme mít jenom, když odcházíme z letní školy, ale i z přednášek a seminářů během semestru.
Johana Handlířová, Lucie Havlová, Zdeněk Suchánek
Comments