Jak podpořit tvořivost žáků na 1. i 2. stupni základních škol? Pomoci vám můžou třeba vzdělávací karty z dílny našich bloggerek Kristýny Ševčíkové a Denisy Daříčkové! V dnešním textu se můžete seznámit s kartami i s jejich možným využitím. Inspirujte se!
V dalším článku přicházíme s praktickou inspirací, jak hravou atmosféru přenést i do výuky výtvarné výchovy. Představujeme vám vzdělávací karty Hrajeme si s Rubensem a Plejtvákem, které mohou obohatit vaši výuku nejen v rámci školních hodin, ale i během návštěv muzeí a galerií.
Benátské Bienále již od svého vzniku v roce 1895 představuje mezinárodní platformu pro současné umění. Každý sudý rok se Benátky proměňují v kreativní centrum, kde se setkávají umělci z celého světa a reagují na aktuální společenské výzvy. Téma letošního Bienále „Utopie a dystopie: Umění v čase změny“ nabízí mnoho podnětů i pro pedagogy, kteří chtějí inspirovat své žáky k hlubšímu zamyšlení nad světem kolem nás.
Podobnou inspiraci přinášejí i naše karty, které propojují dějiny umění s praktickými aktivitami. Stejně jako umělci na Bienále, i žáci mají možnost tvořit, interpretovat a hledat nové pohledy na umění.
Metodika práce s kartami
Karty Hrajeme si s Rubensem a Plejtvákem obsahují 13 různých aktivit, které jsou navrženy tak, aby podpořily tvořivost žáků na 1. i 2. stupni ZŠ. Každá karta obsahuje název aktivity, stručný popis a instrukce pro učitele.
Různé způsoby využití karet
Karty nabízejí rozmanité aktivity, které lze přizpůsobit potřebám každé třídy. Zde jsou příklady:
Galerie Bingo: Zábavná aktivita během návštěvy galerie, kdy žáci hledají konkrétní umělecké prvky a zaškrtávají je na své kartě.
Skicování naživo: Rozvoj kreslířských dovedností při přímém pozorování uměleckých děl v galerii.
Příběh za obrazem: Tvorba příběhů inspirovaných uměleckými díly, která podporuje propojení umění s literární tvorbou.
Inspirace v detailu: Žáci hledají detaily v dílech a vytvářejí na jejich základě vlastní obrazy.
Umělecké selfie: Moderní způsob interakce s uměním, kdy žáci napodobují pózy a výrazy postav z obrazů.
Základní kroky pro práci s kartami:
Výběr aktivity: Učitel si vybere aktivitu, která nejlépe odpovídá tématu hodiny nebo aktuálnímu projektu.
Příprava materiálů: Připravte si potřebné pomůcky (skicáky, tužky, fotoaparáty apod.) podle instrukcí na kartě.
Realizace aktivity: Vysvětlete žákům zadání a dejte jim prostor pro samostatnou nebo skupinovou práci.
Reflexe a sdílení: Po skončení aktivity nechte žáky sdílet své výtvory a diskutujte o jejich zkušenostech.
Aktivity na kartách jsou navrženy tak, aby podporovaly aktivní zapojení žáků. Žáci se učí pozorovat, interpretovat a diskutovat o uměleckých dílech. Každá aktivita nabízí prostor pro vlastní interpretaci a tvořivost.
Příjemnou zábavu přejí
Kristýna a Denisa
Comments