top of page
Obrázek autoraUčitel21

Jak zapojit deskové hry do výuky? Ptejte se na ústavu pedagogiky

Do Dnů vědy a umění Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se tradičně zapojuje také Ústav pedagogiky a sociálních studií. Jednou z akcí organizovaných v rámci letošního ročníku byl workshop Edukační využití deskových her.



Vedení workshopu se s nadšením a ochotou ujala absolventka studijního programu Vychovatelství a vychovatelka školní družiny Iveta Žváčková. Na slovo vzatá odbornice hraje deskové hry se svými vlastními dětmi, s žáky ve škole i s dospělými přáteli. Její záběr je opravdu obdivuhodný, jen na workshop přivezla více než třicet her.


Workshop paní lektorka uvedla krátkou přednáškou o vymezení, historii a dělení deskových her. Následně se účastníci rozdělili do malých skupinek a pustili se do hraní. K dispozici bylo celkem deset stolečků a během dvou hodin si každý účastník mohl zahrát přibližně šest až osm her, které předtím vůbec neznal. Jedním z ověřených faktů je, že pokud si novou hru můžeme sami vyzkoušet pod vedením někoho, kdo ji zná a srozumitelně nám ji vysvětlí, pravděpodobnost, že ji pak budeme sami rádi hrát nebo v roli pedagoga správně předkládat dětem, se tím výrazně zvýší.

 

Ve zpětné vazbě v závěru workshopu jsme naše zkušenosti z hraní reflektovali, pojmenovali jsme, co se nám líbilo a co nám naopak připadalo těžké, a společně jsme hledali odpovědi na otázky, jak děti ke hraní motivovat, jak jim hry vysvětlovat a co vše můžeme z využívání deskovek v edukační praxi vytěžit. Zazněla celá řada užitečných tipů od paní lektorky a jako bonus každý účastník dostal vytištěný seznam ověřených a doporučených her.


Vážíme si toho, že workshopu se zúčastnili nejen studenti a studentky naší fakulty, ale i mnoho pedagogů z praxe – zejména vychovatelek školních družin z Olomouce i širšího okolí. Pozitivní účinek jakéhokoliv hraní, ať už v lese, na hřišti, nebo právě u stolu, spočívá mimo jiné v tom, že člověk prožije stav, kterému říkáme flow – plné ponoření do přítomného okamžiku a proudu emocí. V tomto stavu se nejefektivněji učíme, a když se z něj pomyslně vynoříme, cítíme se obohacení a odreagovaní. O tom ostatně svědčil i úsměv na tváři většiny účastníků, když ze setkání odcházeli.

 

Děkujeme paní lektorce i všem pracovníkům ústavu pedagogiky a sociálních studií, kteří se na této akci podíleli!

 

Text: Ústav pedagogiky a sociálních studií PdF UP

Foto: Alžběta Gregorová



Související příspěvky

Zobrazit vše

Komentáře


bottom of page