Jednou z dalších oceněných v rámci Ceny děkana za akademický rok 2023/2024 je Martina Šmídová z katedry společenských věd. Ve své diplomové práci na téma multikulturní výchovy analyzovala postoje žáků 9. tříd z různých prostředí. Díky inovativní metodologii i praktickému přesahu přináší podněty pro pedagogickou praxi zaměřenou na rozvoj empatie a kritického myšlení.
Téma multikulturní výchovy, její vnímání mezi žáky 9. tříd venkovských a městských škol a role prostředí při formování jejich postojů stálo v centru diplomové práce, která získala ocenění v rámci Ceny děkana. „Teoretická část mé práce se zaměřila na význam multikulturní výchovy, její propojení s kulturní různorodostí a rozvojem respektu a kritického myšlení,“ vysvětluje Martina Šmídová. Praktická část pak analyzovala rozdíly v přístupu žáků na základě typu školy, pohlaví i jejich osobnostního rozvoje. Při výzkumu byla použita Q-metodologie, jež umožnila hlubší vhled do individuálních názorů, a výsledky byly doplněny shlukovou analýzou pro identifikaci významných vzorců v postojích.
K výběru tématu vedly autorku vlastní zkušenosti získané během praxe na různých školách: „Vnímala jsem, že každá škola a každý učitel přistupují k multikulturní výchově jinak. Navíc mě zajímalo, jak prostředí ovlivňuje postoje mladých lidí.“ Multikulturní výchovu označuje za zásadní téma, které pomáhá porozumět společenským změnám. „Je to aktuální otázka, která má velký význam pro formování hodnot a předsudků,“ dodává.
Vnímala jsem, že každá škola a každý učitel přistupují k multikulturní výchově jinak. Navíc mě zajímalo, jak prostředí ovlivňuje postoje mladých lidí.
Martina je přesvědčena, že její práce může být přínosná pro učitele, kteří chtějí lépe pochopit, jak žáci různých prostředí vnímají multikulturní výchovu. „Výsledky mohou pomoci při plánování výuky zaměřené na rozvoj empatie, otevřenosti a kritického myšlení,“ uvádí. Současně oceňuje, že metodologie její práce může sloužit jako inspirace pro další analýzy postojů žáků a přizpůsobení výuky jejich potřebám.
Velkou motivací k přihlášce na Cenu děkana byla podpora vedoucí práce Markéty Šemberové. „Její důvěra v mé téma a doporučení k nominaci mě povzbudily,“ dodává Martina Šmídová. Ocenění vnímá jako příležitost zviditelnit význam multikulturní výchovy a zároveň poděkovat všem, kteří ji při tvorbě práce podporovali.
Text: redakce U21
Foto: archiv Martiny Šmídové
Comments