Dnes se naše bloggerka Dominika Krůlová podívala na otázku praxe, která už brzy čeká řadu studentů. Pokud máte ze své první praxe obavy, podívejte se na tipy, které Domi sepsala na základě svých vlastních zkušeností.
Letní semestr se pomalu, ale jistě blíží a asi některé z vás čeká úplně první praxe, ve které už budete mít samostatné výstupy. A možná, že si nevíte rady, co tam vlastně budete dělat, jak to bude probíhat a jak se připravit, abyste odcházeli s dobrým pocitem a ještě lepším hodnocením od vaší vedoucí učitelky. Právě pro vás je tento článek. Sama jsem už absolvovala bakalářské studium a od září pracuji jako učitelka mateřské školy, a tak už s větší jistotou můžu říct, že nějaké zkušenosti mám a díky článku vám je mohu předat.
A teď už k mým tipům:
1) Jakmile budete vědět, do které MŠ nastupujete, zkuste se mrknout na jejich webové stránky, kde by měl být zpřístupněn jejich školní vzdělávací plán (ŠVP). Tak se s danou školou lépe seznámíte.
2) Čas je náš největší přítel, a proto se domluvte na první schůzce s vedoucí učitelkou dostatečně dopředu. Měla by vám říct, co budete mít v ten daný týden za téma. Některé učitelky byly tak moc hodné, že nám rovnou vypisovaly i očekávané výstupy a vše, co bylo potřeba k vyplnění deníku praxe. Proto pokud tomu úplně nerozumíte, což je naprosto pochopitelné, nebojte se jich zeptat. Věřím, že vám rády pomůžou.
3) Na schůzce se domluvte, co od je od vás očekáváno, kolik aktivit si na ten den máte připravit. Zda budete vést i výtvarnou výchovu anebo jen řízenou činnost. Ať pak při praxi nevznikají trapné momenty, že nemáte přípravu.
4) Jakmile si doma začnete přípravu dělat, držte se daného tématu. Například budete mít téma „Moje tělo“. Proto by vaše aktivity neměly obsahovat jiná témata. Pozor si dejte na přemíru pracovních listů. Na internetu a zvláště Pinterestu je nepřeberné množství pracovních listů, ale musíme brát v potaz, že děti neudrží pozornost. Proto je dobré mít maximálně jeden pracovní list na jedno dopoledne.
5) V mateřské škole je velmi ale opravdu velmi důležitá motivace. Proto když vymýšlíte a sepisujete si aktivity, napište si k nim slovně i motivaci (stačí v bodech) přesně tak, jako byste už byli u dětí a chtěli je co nejvíce zaujmout, aby s vámi spolupracovali. Někdy je zapotřebí, aby se učitel na chvíli proměnil v dítě. Věřte mi, že když budete lehce bláznivý a děti upoutáte, tak se vám podaří lépe danou činnost splnit.
6) Pokud jste na praxi ve dvou či více lidech, musíte se s nimi dobře domluvit, kdo co bude dělat a jak na sebe v aktivitách navážete. Aby jeden nemluvil o voze a druhý o koze. Děti by v tom následně mohly mít zmatek.
7) Je důležité mít přehled o tom, jakou věkovou skupinu dětí budete mít. Je rozdíl pracovat s předškoláky anebo úplně s malými dětmi. Pokud tedy budete mít smíšenou třídu, mějte připravenou nějakou aktivitu navíc, třeba ke stolečku, kterou využijete v momentě, kdy malé děti necháte hrát a s předškoláky uděláte třeba nějakou předmatematickou činnost.
8) Posílejte přípravy vaší vedoucí učitelce včas, tak se vyhnete většímu neúspěchu a třeba i snížené známce.
9) Pokud se vám něco nepovede, nevěšte hlavu. Dělejte jako by nic a lehce přejděte do další hry (opět doporučuji mít jednu aktivitu navíc, právě pro tyhle případy).
10) Buďte sami sebou a nebojte se. Každý jednou začínal a dělat chyby je úplně přirozené. Děti jsou to největší a nejupřímnější štěstí. Rozdávají tolik radosti a lásky, které si ani nedovedete představit. Proto se je snažte zaujmout a být s nimi učitel/ka kamarád/ka. Oni vám to vrátí dvojnásob.
Přeji Vám mnoho úspěchů při prvních praxích a taky hodné děti a paní učitelky.
S láskou Domi
Comments