top of page

Hana Vodáková: Práce ve školce je pro mě radost a druhý domov

Obrázek autora: Učitel21Učitel21

Minulý rok na jaře proběhlo v aule pedagogické fakulty slavnostní předávání ocenění Učitel roku Olomouckého kraje. Jednou z oceněných se stala také předškolní pedagožka Hana Vodáková, která získala cenu děkana Pedagogické fakulty UP. Jaká je absolventka naší fakulty, která působí v oboru už 14 let?



Svoji práci miluje nadevše, každá nová výzva je pro ni prostor pro zdokonalování, na srdci ji vždycky zahřeje upřímný dětský smích a baterky si dobíjí 3× týdně při tréninzích boxu. 

Hana Vodáková vystudovala Střední pedagogickou školu v Přerově. Možná se v tuto chvíli zda, že další její směřování zahrnovalo nástup na pedagogickou fakultu… To by bylo ale příliš prvoplánové a zahrnovalo by to jenom malou špetku dobrodružství. Nejdříve proto zkusila studovat muzikologii na Filozofické fakultě UP. Po půlročním studiu ale vycestovala do Anglie a další následující rok si střihla si roli au-pair. Až poté vystudovala učitelství pro mateřské školy a poté také v navazujícím magisterském oboru předškolní pedagogiku. „Na studijní léta na UPOLu vzpomínám velmi ráda. Tím, že jsem studovala oba obory dálkově při zaměstnání v MŠ, jsem se setkala při studiu s dalšími studujícími učitelkami a vzájemně jsme se inspirovaly a motivovaly. Pro rozhodnutí studovat na zdejší univerzitě mě inspirovala tehdejší paní ředitelka naší MŠ a zároveň touha rozšířit si vzdělání v oblasti pedagogiky,“ vzpomíná Vodáková.


Jejím pracovním útočištěm je dodnes ZŠ a MŠ Řezníčkova v Olomouci. Zpočátku byla na pozici učitelky, od roku 2017 se stala vedoucí učitelkou a od roku 2022 povýšila na zástupkyni ředitele školy pro MŠ. Sama přiznává, že se k práci učitelky dostala spíše náhodou, ale už první týden v kolektivu předškolních dětí ji přesvědčil o tom, že je na správném místě. „Moje maminka mi už od útlého věku říkávala: ‚Z tebe bude stejně jednou učitelka.‘ Tak jako většina mladých lidí, kteří vystudují a neví, zda nastoupí do zaměstnání ve svém oboru, jsem i já tak trošku tápala,“ dodává Hana. 


„Moje maminka mi už od útlého věku říkávala: ‚Z tebe bude stejně jednou učitelka.‘ Tak jako většina mladých lidí, kteří vystudují a neví, zda nastoupí do zaměstnání ve svém oboru, jsem i já tak trošku tápala.“

Přes tápaní se ale dostala a zpětně je vděčná za to, že ji (snad?) osud zavedl k práci s dětmi. V práci s dětmi ji nejvíce baví rozmanitost, originalita každého dítěte a možnost budovat dětem odrazový můstek pro jejich budoucí život. A i když se občas setkává s náročnými příběhy rodin a jejich dětí, na své profesi nespatřuje žádné stinné stránky. Je jednoznačně toho názoru, že pokud něco děláte srdcem, vždy naleznete možnosti řešení směřující k pozitivním výsledkům.


Svůj den začíná vždycky kávou. A není se čemu divit. Provoz mateřinky standardně začíná v 6:15 a to se nějaká ta povolená vzpruha v podobě kofeinu vždycky hodí. Do 8:30 paní učitelky s dětmi realizují rozmanité výtvarné aktivity nebo si povídají. Poté se všichni sejdou a vytvoří ranní kruh, kde se všichni hezky přivítají a děti mohou vyprávět svoje zážitky z předchozího dne nebo popíší svoje momentální pocity. Nakonec je jim přiblíženo, co je ten den bude čekat. Důležitým prvkem jsou také různá pohybová cvičení a hry. Po svačince je čas na edukativní činnosti, které se soustředí na pokrytí pestrých oblastí jako je hudební, pohybově-dramatická, rozumová, apod. 


Podle Vodákové je také důležité nezapomenout (pokud to počasí umožní) na pravidelný pobyt venku, ať už na hřišti nebo třeba ve školní zahradě. 


A nějaká rada pro budoucí kolegyně a kolegy? „Osobně jsem měla obrovské štěstí na lidi kolem sebe, na skvělé vedení MŠ a na kolegyně. Nejvíce mi pomáhala tehdejší paní ředitelka Jana Ličmanová, za což jí velmi děkuji. Práce s dětmi je krásná, ale u začínajících pedagogů by neměla chybět pokora. Důležitá je motivace a chuť k sebevzdělávání a zdokonalování se. Nebát se nechat si poradit, nikdo učený z nebe nespadl,“ říká s úsměvem.


Druhým dechem doplňuje, že je také důležité nebát se dělat chyby, poučit se z nich, brát je jako možnost ke zlepšení a dobíjet energii zájmy.


*

 

Když si mohu vybrat, tak volím: tvořivé aktivity s dětmi rozvíjející jejich kreativitu či jemnou motoriku × sportovní hry rozvíjející týmovou spolupráci


sportovní hry rozvíjející týmovou spolupráci


Preferuji: individuální × individualizovaný přístup


individuální


Mám radši: ranní směnu v práci × odpolední směnu v práci 


obě mám ráda stejně


Oceňuji: snahu × upřímnost


upřímnost


Myslím si, že: je namístě, aby děti navštěvovaly MŠ už ve třech letech × stačí, aby děti začaly docházet v době před nástupem do 1. třídy


je namístě, aby děti navštěvovaly MŠ už ve třech letech


Přeji si, aby: se segment předškolního vzdělávání ještě více rozvíjel × se ještě více zlepšila komunikace a spolupráce s rodiči dětí docházející do MŠ


se ještě více zlepšila komunikace a spolupráce s rodiči dětí docházející do MŠ


pro redakci U21 zpracovala Nel Foberová


Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page