top of page
Obrázek autoraUčitel21

Easybasket: Jak rozvíjet nejen tělo, ale i mysl a emoce pomocí basketbalu

Znáte Easybasket? S touto zjednodušenou variantou basketbalu se naučíte, jak jednoduše a efektivně rozvíjet nejen pohybové dovednosti, ale také sociální kompetence a lásku ke sportu. Na vlastní kůži si to mohli vyzkoušet také studující z katedry primární a preprimární pedagogiky na workshopu, který spolupořádal CZBASKETBALL. Některé z tipů můžete ve výuce vyzkoušet sami, a to za pomoci materiálů, které naleznete v dnešním textu!



Katedra primární a preprimární pedagogiky uspořádala ve spolupráci s CZBASKETBALL pro studující 2. ročníku programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ workshop s představením projektu „Basketbal ve škole. Jednoduše, hravě a pro každého“, který vznikl pod hlavičkou České basketbalové federace. Bylo nám ctí na naší půdě přivítat jako hlavní lektorku Milenu Moulisovou – šéftrenérku dětí a mládeže ČBF a jejího kolegu z federace Jakuba Wiednera. Oba mají na starosti nejen tento projekt, kdy nabízí své poznatky ohledně basketbalu pro základní školy a pořádají školení pro učitele základních i středních škol.


Níže tak přinášíme základy i pro vás všechny, abyste toto téma mohli hojně využívat a nemuseli se jej bát. Text připravila Milena Moulisová a všechny náměty pod QR kódy můžete případně využít. My přidáváme ještě pro zájemce odkaz na projekt Týden basketbalu na základních školách, do kterého se zapojily i některé z olomouckých základních škol (ZŠ Hálkova, ZŠ Stupkova, ZŠ Tererovo náměstí) a získaly tak nejen tištěnou metodiku, ale i nové pomůcky vhodné pro žáky 1. stupně. V příštím roce by měla být výzva opět vypsána, takže máte možnost se zapojit i vy. Odkaz na projekt najdete zde nebo případně po načtení QR kódu.



Děkujeme CZBASKETBALL za spolupráci a věříme, že se potkáme i v příštím roce. Nyní už představení projektu Basketbal ve škole:

 

Úvod

 

Basketbal je z hlediska učení jednou z nejtěžších sportovních her. Pozorování současného vyučování basketbalu ukazuje vysoce strukturovanou výuku s vysokou preferencí technického přístupu, tedy upřednostnění tréninku techniky vytržené z kontextu herního děje. Mohli bychom říci, že tradiční metody mají sklon koncentrovat se na techniku a neberou v úvahu tu pravou podstatu basketbalu a tedy hlavně hravý, ale i herní základ. Stejně tak za velmi důležité ne-li nejpodstatnější považujeme vzbudit u dětí zájem o basketbal a vytvořit k němu kladný vztah.


K tomuto účelu vznikla koncepce Easybasketu. Jedná se o zjednodušenou formu basketbalu, která díky upraveným pravidlům ulehčuje žákům pochopení podstaty hry („zorientování se v chaosu hry“).


Za nejpodstatnější rys výuky Easybasketu je jednoduchost, díky čemuž jej lze učit v jakémkoliv věku a úrovni, a hlavně cílí na tři složky žáka (celostní přístup), tedy kromě těla (rozvoje kondice a dovedností), také na hlavu (schopnost se rozhodovat a řešit situace) a srdce (vytváří vášeň k pohybu a basketbalu).



Pravidla hry – pro začátečníky


  • Žlutý míč na Easybasket (lehčí, měkčí, menší), výška koše 220–260 cm

  • Povolen driblink obouruč, přerušovaný driblink a dva kroky bez driblinku

  • Hodnota koše: začátečníci (1b obroučka, 2 nebo 3b koš)

  • Osobní obrana

  • Hrací doba – dle možností výuky


Pravidla postupně přibližovat „velkému“ basketbalu díky podnětům učitele (např. kužel v jedné ruce hráče podnítí správnost driblinku jednou rukou)

 

Vyučovací jednotka (45 minut)


  • Úvodní část (10 minut) – rozcvičení (zapojení všech dětí, možnost volby intenzity, zapojení konkrétních cvičení vhodných pro rozcvičení, příp. s míčem)

  • Hlavní část (10 minut) – zejména herní cvičení a průpravné či pohybové hry (1–2)

                       (15 minut) – hra

  • Závěrečná část (5 minut) – zklidnění organismu, kompenzace

 

Počet cvičení: 3–5

Počet opakování činnosti: 6–8

Doplňková činnost – všeobecně rozvíjející (v zástupech, při přípravě dalšího cvičení apod.)


Příklady vyučovacích jednotek



Doporučení pro vyučovací proces


  • Zapojení všech žáků.

  • Zjednodušování pravidel, minimální zastavování plynulosti hry.

  • Všestranný rozvoj + specifický rozvoj (pohybová gramotnost + basketbal).

  • Vytvořit „kontrolovaný chaos“, dbát na bezpečnost (např. pomůcky mimo oblast koše).

  • Nechat žáky řídit si hru a nechat je objevovat řešení situací (tzv. power games = hry na moc).

  • Klást důraz na hravost, zábavnost cvičení pomocí dětských příběhů, názvů apod.

  • Počet cvičení v každé jednotce je možné upravit na základě úrovně a počtu dětí určité skupiny (méně cvičení dovolí dostatečný počet opakování pro každého jedince).

  • V závěru jednotky je vhodné zařadit průpravnou hru a minimálně ji zastavovat.

  • Názvy cvičení není nutné zachovávat, je možné nechat určit název děti.

  • Z hlediska obsahu je vhodné nechat děti hodně si hrát s míčem (driblink, střelba, přihrávky).

  • Při volbě cvičení je zásadní plánování s ohledem na počet dětí, učitelů a realitu prostředí (pomůcky, koše, bezpečnost,…) a na základě toho volit vhodné metodicko-organizační i sociálně-interakční formy.

  • Ve větším počtu dětí a skupin při cvičeních vytvořit doplňkovou činnost (všeobecně rozvíjející) pro děti v zástupech (např. kámen, nůžky, papír a prohraný hráč podlézá vyhraného).

  • Principy vedení vyučovací jednotky z hlediska komunikace (motivace, zpětná vazba, individuální přístup, bezpečnost apod.).


Doporučená publikace



Text: Zdeněk Rechtik

Foto: Alžběta Gregorová

Související příspěvky

Zobrazit vše

Kommentare


bottom of page