Další oceněnou v rámci Ceny děkana za akademický rok 2023/2024 je Julie Honziková z katedry výtvarné výchovy. Ve své diplomové práci se věnovala problematice tělesných modifikací. Jakou symboliku mají úpravy těla (nejen formou piercingu nebo třeba skarifikace) v různých kulturách? A jak se promítají do umění?
Ve své práci Julie Honziková vycházela z příběhu Fakira Musafara, průkopníka moderního primitivního hnutí. Jeho fascinující životní příběh, od experimentů se svým tělem v dětství až po celosvětové uznání v dospělosti, byl ústřední inspirací celé práce: „Mým cílem bylo vytvořit intimní prostor, který divákovi evokuje něco zakázaného, nového, nečekaného, děsivého, ale zároveň i příjemného,“ vysvětluje autorka. Instalace se však nezaměřuje jen na estetický dojem – obsahuje i informační rovinu zaměřenou na historické a kulturní aspekty tělesných modifikací.
Téma tělesných modifikací má pro autorku osobní rozměr: „Sama mám tetování, piercing a skarifikaci, což mě k tomuto tématu přirozeně přitahovalo.“ Její práce se zabývá nejen estetickou stránkou úprav těla, ale také jejich hlubokou symbolikou a historickým vývojem. „V západní společnosti jsou tělesné modifikace stále relativně novým fenoménem, na rozdíl od jiných kultur, kde mají tisíciletou tradici,“ vysvětluje Julie Honziková. Inspiraci čerpala i z nejnovějších trendů a přemýšlela o tom, jak se budou modifikace vyvíjet v budoucnosti.
Jedním z cílů práce bylo propojení tématu tělesných modifikací s pedagogickou praxí: „Pojem modifikace je vlastně součástí každého uměleckého díla, které kdy vzniklo. Stačí toto téma vztáhnout k tělu.“ Instalace obsahuje didaktické úkoly zaměřené na kmenové tradice i současné umělce. „Téma je velmi rozsáhlé a variabilní, což z něj činí ideální nástroj pro výuku,“ dodává.
„V západní společnosti jsou tělesné modifikace stále relativně novým fenoménem, na rozdíl od jiných kultur, kde mají tisíciletou tradici.“
Na otázku, co ji motivovalo k přihlášce na Cenu děkana, Julie zdůrazňuje unikátnost tohoto ocenění: „Na ceně je zajímavé, že komise není složena pouze z výtvarníků. Přiblížit práci někomu z jiného oboru byla výzva.“ Úspěch jejího díla u pedagogů napříč obory ji potěšil. „Téma tělesných modifikací je mým dlouhodobým zájmem, a tak si ocenění velmi vážím. Moje práce provokuje i vzdělává, přičemž se snažím vážná témata zpracovávat s nadhledem a často i humorem,“ uzavírá.
Instalace na téma tělesných modifikací tak není jen uměleckým dílem, ale i hlubokou reflexí fenoménu, který překračuje hranice estetiky a dotýká se otázek kulturních tradic, identity a krásy.
Text: redakce U21
Foto: archiv Julie Honzikové
Comments