Záměrem nového typu analyticko-metodického materiálu zpracovaného Českou školní inspekcí je podpořit téma wellbeingu ve školách a obeznámit pedagogickou veřejnost s jeho pojetím v národním i mezinárodním kontextu. Cílem autorů je zejména praktickým a srozumitelným způsobem představit zjištění, která mohou posílit pochopení potřeby rozvíjet zdravé, přívětivé a bezpečné prostředí ve školách.
V tom se liší představený materiál od běžných tematických zpráv či sekundárních analýz, které Česká školní inspekce průběžně vydává. V mnohem větší míře jsou k jednotlivým prezentovaným tématům navržena také doporučení, náměty a/nebo opatření, která mohou napomoci ke změně. V této publikaci se za témata považují „znaky“, které se pojí s vyšší mírou těšení se do školy na straně žáků. Jsou popisovány v tzv. analytických listech, kde se každému znaku autoři věnují podrobněji a zároveň nabízí inspirativní náměty pro diskuze v rámci škol, ale i dalších učících se komunit, včetně místních a krajských akčních plánů nebo metodických kabinetů.
Zjištění národních i mezinárodních šetření potvrzují, že postoj žáků ke škole a jejich psychická spokojenost a odolnost jsou významnými faktory, které ovlivňují dosahované vzdělávací výsledky. Současně kvalitní vztahy a příznivé klima ve škole jsou zásadní pro prevenci školní neúspěšnosti a předcházení rizikovému chování včetně různých forem šikany a diskriminace.
Většina žáků 5. i 9. ročníku základních škol se často, či dokonce každodenně těší do školy na své spolužáky. Pro obsah výuky se ale ukazuje poznatek opačný. Zjevné je zhoršování těchto pocitů při průchodu žáků 2. stupněm základní školy.
Škola by měla být vstřícným a bezpečným místem jak pro žáky, tak pro učitele a ostatní zaměstnance. Kvalita sociálních vazeb ve škole ve výrazné míře ovlivňuje duševní zdraví i motivaci a přístup žáků k učení. Systematické sledování rizik ve třídách a včasná identifikace problémů tak má pro psychickou rovnováhu a postoje žáků zásadní význam.
Většina žáků 5. i 9. ročníku základních škol se často, či dokonce každodenně těší do školy na své spolužáky. Pro obsah výuky se ale ukazuje poznatek opačný. Zjevné je zhoršování těchto pocitů při průchodu žáků 2. stupněm základní školy. Zajímavá se přitom ukazuje být role socioekonomického statusu (SES) žáků, kdy se žáci 9. ročníku s nižším SES těší na své spolužáky méně často než žáci 9. ročníku s vyšším SES, přičemž tento rozdíl je v 9. ročníku výrazně vyšší než v 5. ročníku.
Celkově se tak potvrzuje významná socializující role školy, zároveň se však ukazují hrozby, kdy žáci s nižším SES, především ve vyšších ročnících, mohou být vystaveni vyčleňování či jiným formám negativního chování ze strany svých spolužáků. Důsledkem pak je ta skutečnost, že se takto dotčení žáci do školy na své spolužáky již netěší.
Za pozornost v této souvislosti stojí také výsledky mezinárodního šetření PISA 2022, které ukázaly, že pocit sounáležitosti českých žáků se školou je čtvrtý nejnižší mezi sledovanými zeměmi OECD a EU. Nižší hodnoty najdeme již jen na Novém Zélandu, v Turecku a sousedním Polsku.
Jedním z tvrzení, ke kterému se žáci v rámci sledovaného indexu sounáležitosti vyjadřovali, je „Cítím, že do školy patřím“. Více než 27 % patnáctiletých žáků našich škol se s tímto vyjádřením neztotožňuje a prožívá pocity opačné.
Přitom čeští žáci, kteří cítí, že do školy patří (cca 73 %), dosáhli v průměru vyššího skóre z testu matematické gramotnosti ve srovnání s žáky, kteří s tímto výrokem vyjádřili nesouhlas. Tento rozdíl ve výsledcích byl identifikován jako statisticky významný a přetrvává i po zohlednění socioekonomického statusu žáků a škol, které žáci navštěvují.
Publikace ČŠI nabízí řadu výmluvných vizualizací dat. Reprodukovaný graf 3 ukazuje, kolik žáků cítí sounáležitost se školou, graf 9 nabízí porovnání skupin škol, jež jsou charakteristické nejvyššími hodnotami těšení (modré) a škol na opačném konci (červené). Je vidět, že pouze menšina škol z modré skupiny dosahuje podprůměrné hodnoty ve vzájemné pomoci spolužáků a stejně tak menšina z červené skupiny překračuje nadprůměrnou hodnotu. Zdroj: ČŠI
Zpráva je založena na datech získaných z celorepublikového zjišťování výsledků žáků na úrovni 9. ročníku základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií realizovaného Českou školní inspekcí v průběhu měsíců května a června školního roku 2021/2022 (dále jako „šetření“). Rozšiřuje již dříve publikované informace o výsledcích vzdělávání žáků a doprovodných zjištění z dotazníků.
Celý text tohoto analyticko-metodického materiálu ČŠI včetně jednotlivých tzv. analytických listů, které popisují jednotlivé znaky, naleznete na webu ČŠI.
Zpracováno redakcí na základě zprávy České školní inspekce
תגובות